به گزارش همدان پرس؛ روز سهشنبه ۲۵ مهر با حضور برخی مسئولان استان، دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان کشوری و استانی از پوستر بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد.
این اتفاق در حالی رخ داد که در سالهای گذشته همواره بحثهای مختلفی در مورد پوستر این رویداد بینالمللی وجود داشته و امسال نیز این بحثها با رونمایی از پوستر جشنواره بیست و چهارم به اوج خود رسیده و انبوهی از انتقادات نسبت به این پوستر شکل گرفته است.
اما داستان پوستر جشنواره بیست و چهارم، داستان غمانگیزی است چرا که جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان پس از ۲۴ دوره باید به یک پختگی رسیده باشد اما هنوز هم اندر خم یک کوچه بوده و انگار قرار نیست این جشنواره قد بکشد!
پس از رونمایی از پوستر جشنواره بیست و چهارم این پوستر را برای تعدادی از پيشکسوتان تئاتر کودک، هنرمندان و گرافیستهای مطرح کشوری ارسال شد تا نظر خود را پیرامون آن ارائه دهند.
متفق قول همه بر این باور بودند که کار آنقدر ضعیف بوده که حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. با این حال با اصرار چند تن از این عزیزان جملاتی را در نقد این پوستر بیان کردند.
عباس دوستقرین:
پوستر باید بیانگر موضوع و خلاقانه باشد
عباس دوستقرین، پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان گفت: طرح یک پوستر باید بیانگر موضوع و خلاقانه باشد چه به شکل نمادین و چه به شکل مستقیم، حال اگر نوشتههای روی پوستر جشنواره بیست و چهارم حذف شود چه چیزی در آن هست که بیانگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشد؟
وی افزود: آن دو عدد بادکنک که روی آن صورتک تئاتر کشیده شده آنهم به رنگ قرمز و سبز! نشانه چیست. فقط بیانگر این است که طراح نه چیزی در مورد رنگ میداند و نه در مورد اشکال، چرا که به شکل استاندارد صورتک لبخند، سفید و سرشار از سبکی و آرامش بوده و صورتک غمگین، سیاه و سرشار از سنگینی و اندوه و بی قراری است. برنده جایزه یونیسف اظهار کرد: باید به این نکته هم اشاره کرد که کشیدن صورتک تئاتر روی بادکنک، شبهبرانگیز است و تمثیل باد کردن و هوا کردن و در نهایت ترکیدن، شایسته هنر تئاتر نیست.
وی ادامه داد: در پایین پوستر چیزی شبیه کرم از میان دفتر یا کتابی که زیر پای همه گسترده شده عبور کرده است! تصویری که بیانگر کرم زدگی و کرم خوردگی بوده و میتواند به گونهای اسباب تحقیر متون و یا کتب نمایش کودک نیز باشد. دوستقرین گفت: فرم طراحی نیز از هیچ قاعدهای پیروی نکرده و شلوغی و درهم و برهمی بوده و چیدمان کاملا سلیقهای است. عناصر اضافه در پوستر نیز به شدت آزار دهنده است. وی بیان کرد: واقعا چنین انتخابی جای تاسف دارد. باور کنید با دیدن امضاهایی روی این پوستر در مراسم رونمایی از آن به شدت متاثر شدم. مخصوصا نوشتههای استاد نصرا... عبادی و استاد جواد کبودراهنگی. اینها عمر گرانمایه برای تئاتر هزینه کردهاند و کاش بیشتر قدرشان را بدانیم. دوست قرین در پایان گفت: به خدا این خانه صاحب دارد. این هنر دل خیلیها را کوره کرده تا رنگ و لعابی گرفته و تئاتر همدان همچنان سرشار از نیروهای مستعد است. ما فقط نیاز داریم به خودباوری داریم و بس.
حسین زارعی:
طراحی و فرم پوستر فاقد ارزش است
حسین زارعی، گرافیست صاحب نام همدانی نیز درباره پوستر جشنواره بیست و چهارم گفت: لیآوت عنصر اصلی و مهمترین بخش پوستر است که کمترین بها از نظر طراحی و فرم به آن داده شده است.
وی افزود: هیچکدام از حیوانات به جغرافیای ایران ارتباطی ندارد وبرای نشان دادن یک اثر بینالمللی باید اول بومی فکر کرد.
طراح پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: متاسفانه این پوستر اصلا پلانبندی ندارد و همه شخصیتها و حتی تیتر در این پوستر به یک اندازه اهمیت دارند! وی ادامه داد: در عنوان پوستر فارسی و لاتین بر روی کلمه ۲۴ تاکید شده و موضوع اصلی که تئاتر هست، مهجور مانده است. زارعی در پایان گفت: متاسفانه طراح هیچ کدام از اصول کنتراست را در پوستر رعایت نکرده است و اساسا تایید این پوستر برای یک جشنواره بینالمللی جای تعجب دارد.
محمدرضا زهاب:
جشنواره در یک بلاتکلیفی به سر میبرد
محمدرضا زهاب، نویسنده و کارگردان شاخص همدانی نیز در رابطه با این پوستر گفت: ابتدا باید پرسید آیا حوزه کودک و نوجوان امری جدی ست یا خیر؟ و جوابش نگفته پیداست. متاسفانه متولیان تئاتر کودک و نوجوان این حوزه را بسیار سطحی و علیحده میبینند و گرنه اقلام تبلیغی جشنواره هر سال دریغ از سال قبل نبود.
وی افزود: انگار در یک بلاتکلیفی و بیمبالاتی جشنواره را برگزار میکنند که فقط رفع تکلیف کرده باشند.
زهاب ادامه داد: البته که این نگاه در همه حوزههای کودک و نوجوان در ایران نهادینه شده است و قرار نیست کسی به داد آن برسد، از این بیداد.
وی اظهار کرد پوستر جشنواره بیست و چهارم هم همان تصویر آشفته و بیمایهای است که برگزار کنندگانش از جشنواره دارند. کارگردان هنری اختتامیه چند دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: متاسفانه بیهویتی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چسبیده و با این اوضاع به نقد و نظری در اجرای پوستر جشنواره هم نمیرسیم، چرا که بهطور قطع ردپایی از الفبای گرافیک در این پوستر وجود ندارد.
زهاب گفت: بگذارید تصویر پوستر جشنواره تئاتر را کنار دهها تصویری که در دیوار مهدکودکها میبینیم، بگذاریم. و این حرفها تنها بخشی از نقدهای موجود به پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بوده و اساسا نقدهای فراوانی در طول این هشت سال اخیر که همدان میزبان جشنواره بوده به نحوه برگزاری آن و اتفاقات رخ داده در بخشهای مختلف جشنواره وجود داشته و دارد که متاسفانه هیچگاه جدی گرفته نشده است.
و اکنون جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در حالی نزدیک به ربع قرن از عمرش میگذرد که انتظار میرفت در دوره بیست و چهارم خود با دبیری یک بانوی هنرمند یعنی مریم کاظمی شاهد تحولات جدی باشد و حداقل عناصر زیباییشناسی در این جشنواره بیشتر رعایت شود. اما رونمایی از پوستر جشنواره آبسردی بود که بر جان و روح هم ریخته شد و کاش شبیه اتفاقی که برای یک دوره از جشنواره تئاتر فجر افتاد برای این جشنواره هم رخ میداد و با تشکیل کمپینی، مسئولان برگزاری جشنواره مجبور میشدند پوستر جشنواره را تغییر دهند. حداقل حسن این کار این بود که جشنواره برای سالهای بعد جدیتر گرفته میشد اما چه کنیم که در این خانه گوش شنوایی نیست و گرنه به قول معروف در خانه اگر کس است، یک حرف بس است. همین.