به گزارش همدان پرس؛ در دهمین صحن علنی شورای اسلامی همدان از 21 سؤال شورا از شهردار، هشت سوال مطرح شد که شهردار به آنها پاسخ داد و بقیه سوالات به جلسه بعد موکول شد.
دهمین صحن علنی شورای اسلامی همدان با موضوع سؤال اعضای شورا از شهردار برگزار شد. در این صحن علنی نمایندگان اکثر رسانههای استان، مدیران مناطق چهارگانه شهرداری، معاونان شهردار، فعالان فرهنگی و مدنی، معاونان شهردار حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، کامران گردان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: 21سوال از شهردار همدان مطرح شده که شهردار نیز ظرف مدت 10 روزه پاسخ را تهیه و امروز ارائه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ما هم مشکلات را بیان میکنیم و هم نقاط قوت و ضعف را خواهیم گفت افزود: جا دارد از زحمات یک ساله تمام پرسنل شهرداری به ویژه مدیران مناطق با وجود مشکلات مالی، کاهش ساخت و سازها در پرداخت حقوق کارمندان و کارگران، پرداخت مطالبات پیمانکاران و سایر اقدامات شایسته شهرداری قدردانی کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه بیان مشکلات به اجرای بهتر امور کمک شایانی میکند اظهار کرد: شورای پنجم شورای شفاف بود که همه مسائل را به خوبی با مردم در میان گذاشت، امروز نیز این جلسه به صورت زنده برای همه مردم پخش میشود.
وی افزود: امروز سوالات مطرح میشود و شهردار نیز به صورت شفاف پاسخ خود را خواهد داد البته ممکن است وقت برای رسیدگی به همه سوالات کافی نباشد که در این صورت در جلسات بعدی به آن خواهیم پرداخت.
قبل از آغاز پرسش و پاسخ، عباس صوفی شهردار همدان، فرصتی خواست به ارائه گزارش عملکرد دوران مسؤولیتش در دو سال و اندی گذشته در مقام شهردار بپردازد.
وی اظهار کرد: بر اساس سوالات سه نفر از اعضای شورا مسعود عسگریان، اکبر کاووسی و نرگس نوراللهزاده، پاسخهای خود را به منظور روشن شدن اذهان بیان میکنم.
شهردار همدان با بیان اینکه در مدت دو سال گذشته درگیر مسائل مختلفی از جمله تنگناهای اقتصادی، بروز سیل و شیوع کرونا بودیم افزود: این اتفاقات در تاریخ مانند نداشته که شهرداری بیش از هرچیز درگیر این مسائل بوده است.
وی با اشاره به اینکه این اتفاقات باعث نشد ما از تلاش و خدمت برای مردم کوتاهی کنیم تصریح کرد: شبانهروز خود را صرف خدمت به مردم کردیم و بدون تردید اگر نبود این اتفاقات و مباحث اقتصادی، شاید میتوانستیم خدمات بهتری ارائه بدهیم چراکه لیاقت و شأن مردم همدان بیش از خدماتی است که ما ارائه دادیم.
صوفی با بیان اینکه کار اجرایی چالش دارد ادامه داد: وقتی من پذیرفتم شهردار شوم بنابراین حاضر شدم با یازده نفر که یازده سلیقه مختلف دارند، کار کنم.
وی با تأکید بر اینکه مباحث خدمات شهری مباحث مختلفی را شامل میشود خاطرنشان کرد: در سال1397 بودجه استان همدان 538 میلیارد تومان بوده که59 درصد آن محقق شد، سال98 بودجه 675 میلیارد تومان بوده که 67.5 درصد آن محقق شده است این در حالی است که بودجه شهرداری در سال 1397معادل 646 میلیارد تومان بوده که 83 درصد آن محقق شده و در سال 1398 بودجه شهرداری 805 میلیارد تومان بوده که 78 درصد محقق شده است.
شهردار همدان با بیان اینکه از سال 96 حدود 200 درصد افزایش قیمت در حوزه مسکن داشتیم گفت: از فروردین 96 تا 99 حدود400 درصد قیمت آهنآلات افزایش یافته و افزایش سایر مصالح عمرانی شهر 400درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: از سال 96 تاکنون به طور متوسط عوارض 15 و 20 درصد افزایش یافته است و با توجه به افزایش هزینهها 70 درصد کاهش درآمد داشتیم.
صوفی افزود: میزان ارزش افزودهای که ما از اداره کل دارایی استان میگیریم ماهانه به 2 میلیارد تومان میرسد در حالی که شهری چون اراک ماهانه 20 میلیارد تومان از این محل درآمد دارد.
وی تصریح کرد: سال گذشته65 میلیارد تومان دیون شهرداری را پرداخت کردیم که البته تنها پرداختیهای ما را شامل نمیشده و در کنارش پرداخت مسائلی چون مالیات را نیز داشتیم.
شهردار همدان با بیان اینکه یکی از اقدامات کمسابقه انجام شده، بازگشایی معابری بود که سالها درخواست مردم بوده است افزود: بازگشایی معابری چون سعیدیه، طالقانی، اسلامشهر و... که پروژهها میلیاردی بودند توانست رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: بزرگراه غدیر افتخار دوره مدیریتی بنده است که باعث انتفاع مردم منطقه محروم خضر شد.
صوفی به تعیین تکلیف ورودیهای شهر به ویژه بازگشایی معابری که با شرکت کیوان و خوشنوش باید به توافق میرسیدیم پرداخت و گفت: انجام اقدامات عمرانی در سطح شهر و انتقال آبهای سطحی که قرارداد آن سال 90 بسته شده بود اما اقدامی صورت نگرفت که در نهایت مورد بازبینی قرار گرفت، از دیگر پروژهها بود.
وی افزود: اگر این اقدام انجام نشده بود در بارندگیهای کم سابقه دو سال گذشته با مشکلات اساسی مواجه میشدیم و مردم متضرر میشدند.
شهردار همدان با بیان اینکه جوی و جدول استاندارد اجرا شده و در حال پیگیری است اظهار کرد: رشد متوازن شهر دنبال میشود و در همه مناطق از جمله خضر، اسلامشهر، دیزج در حال انجام پیادهروسازی متوازن هستیم و بازگشایی متوازن بوده است.
وی با بیان اینکه رودخانهای نداریم که عملیات اجرایی ساماندهی آن شروع نشده باشد افزود: در کنار اقدامات عمرانی، پوشش تالار قرآن آغاز شده، آسفالت معابر صورت گرفته و 14 پارک در نقاط مختلف شهر اضافه شده است، دو پارک بزرگ 100هکتاری و 230 هکتاری نیز آغاز شده که به ظرفیت شهر افزوده میشود.
وی با اشاره به خریداری 18دستگاه ماشینآلات سنگین از احداث یک سایت آتشنشانی جدید و خرید دو دستگاهفلاکس تخصصی آسفالت خبر داد و گفت: این در حالی است که در سالهای قبل شهرداریها تنها به دنبال پرداخت حقوق پرسنل خود بودند.
صوفی با اشاره به اینکه نرمافزارهای مختلفی از جمله نرمافزار سامانه شفافیت، سامانه اطلاعات و جی آی اسخریداری شد تا خدمات شهری در حوزه آتشنشانی، فضای سبز و... را بهروز کنیم ادامه داد: سایت دفن زباله10 کیلومتر دورتر از شهر به صورت کاملا علمی و استاندارد برای جلوگیری آسیب به طبیعت احداث شد.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات شهرداری برای مقابله با سیل، باعث شد که مردم آسیب نبینند خاطرنشان کرد: پرسنل شهرداری برای جلوگیری از سیل و در جریان ضد عفونی کردن شهر در برابر ویروس کرونا ایثارگری کردند.
شهردار همدان با بیان اینکه در حوزه املاک اتفاقات خوبی رخ داده است گفت: مرحوم بهنامجو 800 هکتار زمین برای شهرداری خریده که مغفول مانده بود به طوری که در برخی از آنها کشاورزان کشت میکردند و ما موفق شدیم 300 هکتار را برگرداندیم.
وی با اشاره به اینکه 99درصد املاک شهرداری اسکن شد اظهار کرد: سامانه 137نیز به لحظه به مردم خدمات میدهد.
صوفی با بیان اینکه در پرداخت مالیاتها اشتباهی صورت گرفت که سال گذشته موفق شدیم 33 میلیارد تومان را برگردانیم و 60 میلیارد تومان بدهی را پرداخت کنیم افزود: روزانه حداقل 6 هزار نفر به شهرداری همدان مراجعه میکنند و ممکن است روزانه 100 نفر هم کارشان به طور کامل انجام نشود.وی تصریح کرد: در این دوره از مدیران جوان و سالم استفاده شده که حاضر نبودند سلامت خود را با هیچ چیز معامله نکنند.
شهردار همدان ادامه داد: برای نخستینبار 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفتیم که 25میلیارد تومان دولت پرداخت میکند، در کنار این اتفاق بدهی بانکها را که سالها باقی مانده بود و ما نمیتوانستیم با آنها کار کنیم را پرداخت کردیم.
وی با تأکید بر اینکه مردم از شهرداری راضی هستند و مهم این است خاطرنشان کرد: اگر اعضای شورا تصمیم بگیرند من نباشم با افتخار کنار خواهم رفت و قرار نیست به هر قیمتی در این جایگاه بمانم.
صوفی با اشاره به اینکه قرار نیست که من پاسخگوی مشکلات اقتصادی کشور باشم گفت: وقتی دلار از 5هزار تومان به 18 هزار تومان رسید همه متضرر شدیم.
در ادامه، رضوان سلماسی عضو شورای شهر و منشی شورا سؤالات را یکی پس از دیگری خواند تا پاسخهای شهردار به سمع و نظر اعضای شورا برسد.
سوال اول: با توجه به ثبتنام بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری علت نامنویسی افرادی که هیچکدام از آنها کارمند شهرداری همدان نبودهاند، چیست؟
پاسخ شهردار: خیلی از سؤالات پیش از این در کمیسیون ها مطرح شده و ما پاسخ دادیم. در این خصوص برای انتخاب شرکتی که خدمات بیمه تکمیلی ارائه میدهد، هر ساله مناقصه برگزار میشود و امسال شرکت تجارت نو برنده این مناقصه شده و قرارداد بسته است. هر ماه نیز بیمه پرسنل بر اساس کد پرسنلی کسر میشود و به حساب شرکت واریز میشود. وقتی متوجه تخلف شرکت شدیم بلافاصله تذکر لازم از سوی اداره رفاه و معاونت برنامه ریزی شهرداری داده شده و طرف اعلام برائت کرده است با این وجود پولی هم از شهرداری هزینه نشده است.
اکبر کاووسیامید که یکی از اعضای سوالکننده بود در این میان مطرح کرد: آیا وقتی متوجه تخلف شدید، کار را با شرکت بیمهگر ادامه دادید، یا متوقف کردید؟ که شهردار پاسخ داد این تخلف با یک تذکر و برخورد حل شد و با توجه به قراردادی که منعقد شده بود امکان فسخ آن وجود ندارد اما این شرکت دیگر امکان فعالیت در شهرداری همدان را نخواهد داشت.
سوال دوم: در خصوص پلاک ثبتی واقع در خیابان پرستار به ملکیت شهرداری همدان که سابقاً جهت اسکان یکی از ادارات همدان موقتاً واگذارشده بود نیز سؤالاتی مطرح است.
شورا پاسخ داد با تقاضای دادگستری موافقت کرد و در مجوز خود اعلام کرد که با صلاحدید شهردار امر انجام شود. این اتفاق در شهر معمول است به همین تازگی7 هزار متر حدود 3 میلیارد تومان زمین خریداری کردیم و با تصویب شورا به یک سازمان دادیم، یا پیش از آن12 هکتار زمین خریداری کردیم و به همان نهاد واگذار شد آیا این موارد بیتالمال نبوده است؟ این کمک بین شهرداری و ادارات بسیار مرسوم است و نکته آخر اینکه نماینده شورا نیز در کمیسیون معاملات در خرید و فروش حضور داشته و امضا کرده است.
پاسخ شهردار: اداره مذکور که در این سوال آمده است، اداره کل دادگستری استان همدان است. مرحوم بهنامجوزمینی را در اختیار دادگستری قرار میدهد و دادگستری یک ساختمان در آن ساخته است. پس از سالها مدیرکل وقت دادگستری گفت ساختمان در اختیار ما است و نیاز داریم که برای پاسخ دهی به نیازها آن را فروخته و مکان جدیدی را به تملک درآوریم اما سند زمین به نام شهرداری است و این را به ما منتقل کنید. این ساختمان سازمانی است و اموال شخصی نیست. بنابراین از دادگستری خواستیم خطاب به شهرداری نامهای تنظیم کنند تا پس از بررسی در صحن شورا به درخواست آنان پاسخ دهیم.
سوال سوم: در خصوص نامه مرتبط با اقدامات حقوقی جهت بازگشت سهام شهرداری همدان (سازمان عمران) با توجه به پیگیریهای فراوان شورای شهر طی مدتزمان تصدی جنابعالی، علت عدم ارسال نظریات کارشناسی خط به این شورا چه بوده است؟
پاسخ شهردار: سهام شهرداری در تلهکابین گنجنامه را پس از10 سال، موفق شدیم برگردانیم به طوری که 335هزار سهام شهرداری در تلهکابین برگشته است. در آن زمان درخواست افزایش سرمایه دادند که رئیس شورای وقت در دوره سوم، مخالفت کرد و قضیه تا کنون حل نشده بود که ما توانستیم مسأله را حل کنیم.
مسؤول حراست شهرداری همدان نیز در این میان توضیح داد که نامه را بلافاصله به شورای شهر ارجاع دادیم.
سوال چهارم: طبق پیشنهادهای شهرداری در فهرست پروژههای عمرانی بودجه سنوات سالهای 96 و97 به ترتیب مبالغ یکمیلیارد و 850 میلیون تومان و یکمیلیارد و 217میلیون و 668 هزار و 200تومان اعتبار برای کمک به احداث سایت موزه میدان امام(ره) توسط شورای شهر تصویب و مقرر شد شهرداری نسبت به احداث پروژه اقدام کند؛ اما متأسفانه طی این سالها هیچگونه هزینهای بابت احداث پروژه به عمل نیامده و در سال 98 بدون هماهنگی با شورا اجرای آن از محل اعتبارات دولت به اداره کل راه و شهرسازی محول شده که با صرفنظر از اتلاف وقت ایجادشده ناشی از عدم اجرای بهموقع پروژه و تبعات سوء اجتماعی به وجود آمده به جهت اینکه پروژه در مکانی از فضای معابر شهری متعلق به شهرداری محصور شده، بنابراین در این ارتباط نیز میبایست به سؤالاتی پاسخگو باشید
پاسخ شهردار: در بودجه 96 و97 هیچ گونه ردیفی برای سایت موزه دیده نشده است. سایت موزه میدان امام(ره) یک اقدام مشترک بین میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری بود. ستاد بازآفرینی کشور یک میلیارد و 800بودجه برای موزه، 250میلیون تومان برای بودجه آمده که اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرد تنها در صورتی که خودش به صورت مستقیم با پیمانکار قرارداد منعقد کند، میتواند از محل اعتبار آمده استفاده کند اما در نهایت نقشه میراث فرهنگی با نقشه راه و شهرسازی یکسان نبود و همین مسأله باعث ایجاد چالش شد و در نهایت اعلام شد 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برای اجرای طرح لازم است، بنابراین در دفتر معاون عمرانی استانداری همدان جلسهای برگزار و قرار شد پیمانکار ماده 48 شود. در این پروژه هیچ نقشی شهرداری نداشته است. اما این طرح دوباره باید به پیمان برود و برای استفاده از بودجه دولتی مجبور بودیم که مسکن و شهرسازی وارد شود.
سوال پنجم: شورای شهر در جلسات متعدد به شهرداری اعلام کرد که پاکتهای مربوط به پروژه غیر همسطح غدیر را با توجه به مشکلات مالی شهرداری و ناتمام ماندن چندین پروژه مهم از جمله تقاطع غیر همسطح سردار همدانی، باز نکرده و شروع به کار نکنید؛ اما شما به این نظریه شورا توجهی نکرده و اقدام به بازگشایی پاکتها و شروع پروژه کردید که این امر باعث تأخیر بیشتر در اجرای پروژه سردار همدانی و سایر پروژههای اولویتدار شهر ازجمله پارکینگ طبقاتی آقاجانیبیگ، عدم خرید دیتاسنتر مورد نیاز پروژههای فناوری اطلاعات شهرداری شد و این مهم به دلیل تعلل شهرداری در خرید دیتاسنتر و عدم پیشرفت پروژه متناسب با برنامه زمانبندی باعث شد بودجه موردنیاز خرید دیتاسنتر در سال 98 که مبلغی بالغبر یکونیم میلیارد تومان بود، به 8 میلیارد تومان افزایش پیدا کند؛ عدم توجه به اولویتها در اجرای پروژهها توسط جنابعالی عامل این موضوع و ایجاد ضرر مادی و معنوی به مردم شده است، بنابراین توضیحات خود را دراینباره ارائه کنید.
پاسخ شهردار: در پارکینگ طبقاتی کوتاهی نکردیم. سال97 و 98 بدترین سال فنی کشور بود چراکه به پیمانکار اجازه داده شد خودش تقاضای ماده 48 کند. پروژه پارکینگ طبقاتی آقاجانیبیگ با گرانی میلگرد مواجه شد. دولت هم مجوز ماده 48 را داده بود. مجددا مذاکره کردیم و پروژه راهاندازی شد. پل غدیر را باید پیش از این انجام میدادیم به صورتی که اگر غدیر انجام شده بود، به پل سردار همدانی نیاز نداشتیم. برای پل غدیر در بودجه 98 و 99 هم ردیف آمده است و خود اعضای شورا کلنگ آن را زدهاند.
نرگس نوراللهزاده، عضو شورای شهر و یکی از طراحان سوال: بودجه ارائه شده پیش بینی شده و محقق شده نیست، ما میدانستیم که شرایط اقتصادی میتواند بالا پایین شود. بنابراین اولویتبندی را مد نظر قرار دادیم همانطور که در دوره چهارم تمام پروژههای را اولویتبندی میکردیم. در این سالها به اولویتها توجه نشد، پروژههای جدید شروع شد و سایر پروژهها زمین ماند. اولویت ما دیتا سنتر بود، که شهرداری میتوانست با یکمیلیارد و500 میلیون تومان آن را خریداری کند اما به دلیل کوتاهی در این حوزه قیمت آن به 8 میلیارد تومان رسیده است.
شهردار همدان درباره پل سردار همدانی نیز گفت: پروژه سردار همدانی را که تحویل گرفتم 20 درصد پیشرفت داشت و در آن زمان کاری انجام نمیشد و 14میلیارد تومان هم بدهی داشت. پروژههایی که در سطح شهر شروع کردیم، هیچ کدام مشکل ندارد. سال گذشته تمام دیون به پیمانکاران قبلی پرداخت شد. پل غدیر خدمت به شهر است، این پل مشکلی برای سایر پروژهها ایجاد نکرد، پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ نیز امسال تمام میشود.
علی رحیمیفر رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورا نیز بیان کرد: پل غدیر از ابتدا نیز ناقص اجرا شد و باید آن را کامل میکردیم، اگر امروز کامل نمیشود فردا باید با چند برابر قیمت آن را به پایان برسانیم از جمله اینکه در شهرک فرهنگیان تلفات انسانی زیادی در این منطقه داشتیم.
سوال ششم: با توجه به مخالفت شورا در خصوص الحاق روستاهای سهگانه به شهر همدان تا زمان ارائه دلایل توجیهی و کارشناسی معایب و مزایای این طرح به شورا، متأسفانه حضرتعالی در جلسات مربوط به این مصوبه اعلام آمادگی جهت تحویلگیری روستاها و جلوگیری از ساختوساز غیرمجاز در مناطق کردید، اما در چندین مرحله بازدید توسط کارشناسان و اعضای شورا، شاهد ساختوساز غیرمجاز در بلوار امام خمینی بودیم و متأسفانه شواهد دال بر هدایت شهرداری در جهت ساختوساز غیرمجاز بوده و حال سؤال این است که چرا شهرداری که بر اساس ماده100 قانون موظف به جلوگیری از ساختوساز غیرمجاز بوده، خود مشوق ساختوساز غیرمجاز شده وبا وجود اینکه مورد مذکور به شهرداری تذکر دادهشده، چرا این روند همچنان بعد از تعطیلات نوروز نیز ادامه دارد؟
پاسخ شهردار: الحاق چهار روستا، مصوبه و ابلاغ دولت بود و ما نمیتوانستیم به آن توجه نکنیم.
نوراللهزاده در ادامه بیان کرد: بر اساس ملاقات عمومی، مردم شاکی بودند که در برخی مناطق به خوبی برخورد می شود اما در بلوار حضرت امام(ره) قاسمآباد ساخت و ساز انجام شده و بدان بیتوجهی میشود، به کنترل نظارت که مراجعه کردیم گفتند با منطقه هماهنگ کند که تاکنون چنین چیزی نشنیده بودیم. یک نفر هم ادعا میکند که شهرداری 250میلیون تومان پول گرفته، که اجازه بدهد بسازد. قانونا شهرداری نمی توانسته اجازه بدهد ایجاد دوگانگی عمل در رفتار شهرداری مشخص است و نباید اجازه داد این شبهه ایجاد شود که شهرداری یا شورا رشوه میگیرد.
علی فتحی دیگر عضو شورا نیز در پاسخ به نوراللهزاده گفت: شما باید با مدرک و قانون از دریافت رشوه در صحن علنی صحبت کنید.شهردار در ادامه پاسخ گفت:100 مورد پرونده ساخت و ساز غیر مجاز برای قاسمآباد آماده شده است. سه دوره قرار است تکلیف بلوار امام روشن شود و ما توانستیم حقوق قانونی شهرداری را از خیلی معابری که خلاف ساخته شده، بگیریم.
سوال هفتم: متأسفانه شهرداری همدان با وجود تذکرات و درخواستهای شورا مبنی بر تدوین فرآیندی جهت نحوه بهکارگیری نیروها در شهرداری، خارج از ضوابط اداری اقدام به بهکارگیری تعدادی نیرو در سازمانها و بخشهای مختلف خودکرده است، با وجود اینکه تعداد افرادی که از سنوات گذشته در شهرداری کار میکردند، هنوز تعیین تکلیف نشدهاند، دلیل بهکارگیری این افراد خارج از ضوابط را توضیح دهید.
پاسخ شهردار: در شهرداری دو شیوه جذب نیرو وجود دارد، یک بر اساس ضوابط استانداری است که زیر نظر این نهاد است و با مجوز استانداری انجام میشود و دوم نیروهای حجمی است که نیروهای خدماتی، آبدارچی، بنایی و کارگری را شامل میشود. 20 سال است که در شهرداری همدان مدیریت دارم، یک نفر وابسته به من نیست از بستگانم هیچ فردی وارد شهرداری نشده است. از دی ماه سال 96 تنها یک نیرو که پست آن خالی شده بود وارد مجموعه شده که فرزند شهید شمسیپور بوده است.
سوال هشتم: باوجود پیگیری اعضای کمیسیون ماده 100طی 18 ماه، هیچگونه ارادهای جهت پیگیری روند تخلفات ساختمانی یکی از مجموعههای اقامتی پذیرایی جهت احقاق حقوق عامه مردم همدان وجود نداشته و این در حالی بوده که دادستانی هم برای ورود به این مجموعه اقامتی برای انجام کارشناسیهای مربوطه، دستور قضائی صادر کرده است.
پاسخ شهردار: منظور از این سؤال هتل باباطاهر است همه میدانیم مشی شورا حمایت از سرمایه در حوزه ساخت هتل بوده است و باز هم میدانیم که هتل باباطاهر به شهر همدان خدمت میکند. این هتل ساخت و ساز دارد و پرونده آن از سال1389 در حال تردد در کمیسیون و شهرداری است.
شهرداری همدان به کمیسیون ماده 100 این پرونده را ارجاع داده که هنوز رأی آن صادر نشده است و در صورت صدور آن وظیفه ما اجرای رأی است.