پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  9932تاریخ انتشار:  12 تیر 1395 - 9:54
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » صفحه نخست
همدان پرس گزارش می‌دهد؛

 اما و اگرهای فرودگاه همدان/ برقراری پروازها در فرودگاه همدان منوط به استقبال شهروندان

همدان به لحاظ اقتصادی با کدام یک از شهرهای ایران ارتباط مالی و تجاری بزرگ دارد که نیازمند انجام پرواز مسافری یا باری باشد؟ | راه اندازی مجدد پرواز همدان به مشهد از 15 تیرماه، این پروازها دو روز در هفته شنبه و سه شنبه انجام می‌شود و امیدوار به استقبال شهروندان است چراکه در صورت عدم استقبال از سوی مردم این پرواز مانند دفعات قبل تعطیل خواهد شد.
به گزارش همدان پرس؛ فرودگاه همدان نزدیک به هشت دهه عمر دارد و در طی این مدت همواره بین تعطیلی و فعالیت سیر کرده و هیچ گاه نتوانسته به عنوان فرودگاهی با پروازهای دائمی به سرویس دهی بپردازد.

رسانه‌ها همواره در گزارش‌های خود از فرودگاه همدان به ابعاد مختلف فرودگاه، نقش حمل و نقل هوایی در توسعه، وضعیت نامشخص فرودگاه همدان، عدم ارائه پرواز در فرودگاه همدان و ... پرداخته‌اند و در این نوشتار نمی‌خواهیم به این موضوعات بپردازیم.

بلکه می‌خواهیم بگوییم فرودگاه همدان اگر رونقی ندارد یک روی سکه را باید در بین شهروندان همدانی جست چراکه قبل از هر چیز باید بدانیم که صنعت ناوبری هوایی در منطقه غرب کشور به دلیل وضعیت اقتصادی این استان‌ها به سامان نیست.

توسعه در شرایطی رخ می‌دهد که ساکنان یک منطقه به لحاط ثروتمندی و توان اقتصادی ظرفیت مناسبی داشته باشند اما اگر نگاهی به استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام بیندازیم خواهیم دید که این چند استان از مواهب توسعه‌ای کشور کمترین بهره را برده‌اند و این عدم توسعه یافتگی خصوصا در استان همدان مشهودتر است.

فرودگاه همدان نیز هنگامی می‌تواند رونق یابد که استان همدان شاهد توسعه یافتگی همه جانبه باشد و شهروندان توانایی دست به جیب شدن برای مسافرت هوایی را داشته باشند و از سویی دیگر وقتی فاصله زمینی همدان تا تهران فقط 3 ساعت شده و با هزینه کمتر از 30 هزار تومان افراد با بهره‌مندی از بهترین وسایل نقلیه جاده‎ای به تهران می‌رسند دیگر لزومی برای استفاده از هواپیما نمی‌بینند.

اگر از فرودگاه برای سفر به تهران استفاده شود میزان فاصله فرودگاه با مرکز شهر در همدان و تهران، میزان اتلاف وقت در پرواز و نشستن، هزینه رسیدن به فرودگاه و هزینه پرواز را محاسبه کنیم خواهیم دید که سفر هوایی از همدان به تهران به هیچ عنوان به صرفه نیست.

از سوی دیگر همدان به لحاظ اقتصادی با کدام یک از شهرهای ایران ارتباط مالی و تجاری بزرگ دارد که نیازمند انجام پرواز مسافری یا باری باشد؟

در طی سال‌های اخیر تنها دو خط پروازی به مشهد و کیش راه اندازی شد که به علل مختلفی موفق نبود چراکه شهروندان همدانی از این پروازها استقبال نکردند.

مدیر فرودگاه همدان از راه اندازی مجدد پرواز همدان  به مشهد از 15 تیرماه خبر داده و می‌گوید این پروازها دو روز در هفته شنبه و سه شنبه انجام می‌شود و امیدوار به استقبال شهروندان است چراکه در صورت عدم استقبال از سوی مردم این پرواز مانند دفعات قبل تعطیل خواهد شد.

علی کیخایی از برقراری پرواز همدان-کیش نیز ظرف 10 روز آینده در صورت توافق با شرکت‌های هواپیمایی خبر می‌دهد که پایداری این پرواز را نیز منوط به استقبال شهروندان می‌داند.

به گفته کیخایی فرودگاه همدان از درجه چهار در طی سال‌های گذشته با همت مدیریت ارشد استان و پیگیری‌های نمایندگان استان به فرودگاه بین‌المللی درجه 2 ارتقاء یافته و توان پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را دارد و او می‌گوید در پرواز مشهد از هواپیمای 737 شرکت هواپیمایی«آتا» استفاده خواهد شد.

یکی از مشکلات فرودگاه همدان را نبود شرکت هواپیمایی با امکانات و هواپیما مناسب در همدان باید جست که فرودگاه همدان برای برقراری پرواز باید با شرکت‌های تهرانی مذاکره کند و چند شرکت هواپیمایی به عنوان نمایندگی شرکت‌های تهرانی از گذشته در همدان فعال بودند که آنها نیز بیشتر مسافران خود را با آژانس‌های هواپیمایی تهران به مسافرت اعزام می‌کنند.

در طی سال‌های اخیر شرکت توریستی علیصدر وارد عرصه هوایی شد اما این شرکت در امر برقراری و افزایش پروازها نیازمند تلاش بیشتری است که این مهم را می‌توان با کارشناسان این شرکت بررسی و آسیب شناسی کرد.

به هر حال مدیر فرودگاه همدان از انجام مذاکره با شرکت علیصدر برای آغاز و برقراری خط پروازی در مسیر همدان- کیش خبر داد و تصریح کرد: با شرکت علیصدر مذاکره شده است اما فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم و همزمان با شرکت کیش ایر نیز مذاکراتی انجام شده و اگر شرکت علیصدر بتواند خط پروازی را برقرار کند اولویت فرودگاه همدان برای انجام پرواز با شرکت علیصدر است.

کیخایی عامل بقای یک خط پروازی را در وهله نخست در استقبال شهروندان می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر شهروندان از پروازها استقبال کرده و از این فرصت برای انجام مسافرت استفاده کنند، بهره‌مندی از امکانات، هواپیما، تجهیزات فرودگاهی و... در مرحله بعدی قرار دارد.

مدیر فرودگاه همدان از پیشرفت 90 درصدی برج تکنیکال فرودگاه همدان نیز خبر داد و گفت: ترمینال پروازهای زیارتی نیز 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای این دو پروژه 21 میلیارد تومان هزینه شده که امیدواریم برج تکنیکال در سال جاری و ترمینال پروازهای زیارتی در سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی از بهسازی ترمینال قدیمی برای انجام پروازه‌های زیارتی خبر داد و تصریح کرد: در  حال حاضر فرودگاه همدان برای انجام پرواز برون مرزی مشکلی ندارد و ایجاد خط پروازی برون مرزی نیز به استقبال و تقاضای شهروندان بستگی دارد.

کیخایی ادامه می‌دهد: با رایزنی‌های صورت گرته خط پروازی عتبات عالیات در تابستان امسال راه اندازی می‌شود که اگر سازمان حج و زیارت موفق به ثبت نام زائران شود، فرودگاه همدان پرواز را انجام می‌دهد.

مدیر فرودگاه همدان عدم انجام پرواز همدان-دبی را به علت نبود مسافر و عدم تقاضا اعلام کرد و ابراز داشت: فرودگاه همدان به تقاضا و استقابل مردم نیاز دارد و هیچ گونه مشکلی در برقراری پرواز ندارد.

اگر بپذیریم که تقاضای مسافران برای انجام پرواز مهمترین عامل در برقراری خط پروازی و پایداری آن است، نباید این مهم را فراموش کنیم که همدان به ایجاد آژانسهای هواپیمایی با توان رقابت و برقراری خط پروازی نیاز دارد.

در صورتی فرودگاه همدان رونق می‌گیرد که آژانس‌های مسافرتی بتوانند بخشی از توریست‌های داخلی و خارجی خود را از طریق فرودگاه وارد همدان کنند و گردشگران را به استفاده از فرودگاه همدان در سفر به استان ترغیب کنند.

انجام پروازهای باری نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در دستور کار فرودگاه همدان قرار گیرد البته سهم ناوگان حمل و نقل هوایی باری در ایران طبق آمار بسیار محدود بوده و همچنان حمل و نقل جاده‌ای حرف اول را در این حوزه می‌زند و متأسفانه استان همدان تاکنون نتوانسته است از ظرفیت حمل و نقل هوایی در حوزه بار بهره‌مند شود.

البته اگر استان همدان خود نمی‌تواند به صورت مستقل از حمل و نقل بار هوایی استفاده کند به نظر می‌رسد می‌تواند بحث ایجاد بارانداز و انجام پروازهای صادراتی از فرودگاه همدان به عنوان یک طرح قابل پیگیری در دستور کار مدیران ارشد استان قرار گیرد.
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان‌پرس

همدان‌پرس

, فرودگاه‌همدان

فرودگاه‌همدان

 نظرات بینندگان:
مهدي چرمساز|13 تیر 1395 - 11:28
 موضوع قديمي فرودگاه همدان و فراز و فرودهاي آن از جنبه هاي مختلف قابل بررسي است كه به مواردي از آن اشاره ميكنم 1- اين فرودگاه در قبل از انفلاب با جمعيت آن روز همدان ، روزانه پرواز مرتب به تهران داشته آن هم با هواپيمائي دولتي ايران. 2- پس از انقلاب و تا همين حالا هواپيمائي ج.ا.ا.كه بر اساس قانون موظف است به مراكز استانها پرواز داشته باشد به همدان پرواز نداشته است. 3- مردم همدان از قديم با پرواز و استفاده از هواپيما خو گرفته بودند كهساختمان قديمي فرودگاه همدان در سال 1945 ميلادي ، استقرار مركز آموزش هوائي در فرودگاه همدان آن هم در 37 سال پيش ، حضور پايگاه نوژه ، و قدمت بيش از هشتاد ساله فرودگاه در همدان مويد همين موضوع است ولي متاسفانه در سنوات گذشته با تعطيلي هاي پي در پي بصورت چند ماهه و ساليانه ، برقراري پرواز تهران در ساعات 8 الي 9 صبح بدون برگشت در بعد از ظهر ، اعتماد مردم همدان براي استفاده از هواپيما را سلب نمودند. 4- در استانهائي كه مسئولان آن نسبت به مردم تعصب داشتند هيچگاه پرواز ها به دليل فني و نبود هواپيما بطور كلي قطع نشده اما در همدان يك الي دو پرواز موجود بارها قطع و براي مدت طولاني تعطيل شده است همين از دست رفتن اعتماد مردم به پرواز مطمئن و پايدار باعث شده است كه هم اكنون پرواز ها با استقبال مواجه نشود. نمونه بارز آن پرواز سالها قبل دوبي بود كه مسافران را به دبي برد و در برگشت پروازي براي همدان وجود نداشت. پيشنهاد 1- ايران و بسياري از كشور ها در پرواز هاي داخلي از هواپيماي بدنه متوسط مانند A140 و ATR ....با گنجايش حدود 50 الي 70 نفره استفاده ميكنند كه اين مورد براي فرهنگ سازي سفر هوائي و رونق فرودگاه همدان بسيار موثر است. 2- اقدام سريع براي خريد هواپيما براي همدان كه پروازهاي استان را تضمين نمايد. حدود 2 ماه است كه استان لرستان يك فرود RJ100 خريداري نموده است.
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir