پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  5658تاریخ انتشار:  19 مهر 1393 - 16:54
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » جشنواره ۲۱ تئاتر کودک
بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان - 294

 تئاتر خیابانی برای قوی‎تر شدن نیاز به فضای کافی و بستر مناسب دارد

تئاتر خیابانی «زال‌نامه» قصد داشت داستانی از شاهنامه را به مخاطبان خود عرضه کند که در این میان بچه‌های حاضر در صحنه ارتباط بسیار خوبی با نمایش برقرار کردند | فریبا دلیری کارگردان تئاتر خیابانی «زال‌نامه» است که 17 سال در بحث خردسال و کارهای دو زبانه مدارس وارد کار تئاتر خردسال شده است و کار تئاتر در صحنه را از سال 74 شروع کرده است.
به گزارش همدان پرس به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ کارگردان تئاتر خیابانی زال‌نامه با بیان اینکه نمایش خیابانی باید هر جایی قابلیت اجرا داشته باشد گفت: یکی از ضعف‌هایی که اجازه قوی شدن کار خیابانی را نمی‌دهد نبود فضا برای نمایش خیابانی است.

در جریان برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی «زال‌نامه» اجرا شد، این نمایش یک کار تئاتر نقالی است که در آن از نمایش عروسک و تصویر نقالی استفاده می‌شود تا نمایش تنها در کلام نباشد بلکه همراه با تصویرسازی ارائه شود.

تئاتر خیابانی «زال‌نامه» قصد داشت داستانی از شاهنامه را به مخاطبان خود عرضه کند که در این میان بچه‌های حاضر در صحنه ارتباط بسیار خوبی با نمایش برقرار کردند.

فریبا دلیری کارگردان تئاتر خیابانی «زال‌نامه» است که 17 سال در بحث خردسال و کارهای دو زبانه مدارس وارد کار تئاتر خردسال شده است و کار تئاتر در صحنه را از سال 74 شروع کرده است.

وی در جشنواره سال گذشته با یک کار دوزبانه مهدهای کودک شرکت کرد و مورد استقبال خوبی از سوی تماشاچی‌ها قرار گرفت.

فریبا دلیری با بیان اینکه به زیباشناسی صحنه معتقد است، اظهار کرد: یک کار خیابانی باید زیبایی‌شناسی صحنه را داشته باشد تا بتواند تماشاچی‌های خود را به بهترین شکل جذب کند.

وی عنوان کرد: برای زیبایی شناسی در کار زال‌نامه از بهترین و گران‌ترین عروسک‌ها استفاده کردم تا تماشاچی علاوه بر یک نقد نقالی، با تصاویر عروسکی و دراماتیک روبرو شود.

کارگردان تئاتر خیابانی زال‌نامه با تأکید بر حفظ ضرورت نمایش در کشور تصریح کرد: کار خیابانی و نمایش صحنه‌ای، هر کدام یک تأثیرگذاری را بر تماشاچی دارد ولی مهم درک ضرورت نمایش و تئاتر در جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر برای فرهنگسازی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی کودک بسیار مهم است عنوان کرد: اگر این ضرورت در جامعه درک شود جایی برای نمایش در زندگی خود باز کرده و نمایش را از ضرورت‌های تربیتی قرار می‌دهیم.

دلیری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهای فرهنگی این است که فرزندان خود را با زبان و ادبیات زیبای شاهنامه آشنا کنیم عنوان کرد: باید به جای استفاده از کلمات وارد شده در زبان پارسی، به سمت متون ادبی بازگشت.

وی یکی از ایرادات در فرهنگ زبان پارسی را حذف این ادبیات از کتب درسی برشمرد و اظهار کرد: با ورود ادبیات پارسی به کتب درسی، فرزندان به جای داستان‌هایی چون هری پاتر و... به دنبال داستان‌های اصیل ایرانی می‌روند.

کارگردان تئاتر خیابانی زال‌نامه با بیان اینکه نمایش خیابانی نمایشی است که هر جایی قابلیت اجرا داشته باشد گفت: یکی از ضعف‌هایی که اجازه قوی شدن کار خیابانی را نمی‌دهد نبود فضا برای نمایش خیابانی است.
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان

همدان

, جشنواره

جشنواره

, بین المللی

بین المللی

, تئاتر

تئاتر

, کودک

کودک

, نوجوان

نوجوان

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir