به گزارش همدان پرس؛ به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ یک مدرس دانشگاه بالا بردن سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان را در گرو آموختن شگردها و تکنیکهای آن دانست و گفت: ارائه هنر والا، در آموختن این شگردها و ارائه ابتکار در آن است.
عطاءالله کوپال صبح امروز در کارگاه «کاربرد فانتزی در زبان دراماتیک» با بیان اینکه «تئاتر» به مفهوم ساده آن، به معنای داستانگویی به وسیله دیالوگ است، اظهار کرد: در نمایشنامه کودک حتی توضیح صحنه نیز با زبان خلق میشود.
وی شناخت زبان و تکنیکهای آن را در ایجاد زبان فانستیک مهم دانست و ادامه داد: ساخت اسمهای فانستیک با استفاده از قاعده کاربردی در زبان میسر میشود که در این مسیر باید تکنیکها و قواعد را شناخت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نامگذاری در تئاتر کودک و نوجوان باید حتما فانستیک باشد، گفت: در این میان باید توجه به ابتکار و شگردهای جدید نیز مد نظر باشد تا بتوان شاهد ارائه کارهای قوی، جدید و مخاطبپسند بود.
وی بالا بردن سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان را در گرو آموختن شگردها و تکنیکهای آن دانست و اظهار کرد: ارائه هنر والا، در آموختن این شگردها و ارائه ابتکارات جدید در آن است.
کوپال با اشاره به مواردی از زبان فانستیک در آثار کودک و نوجوان در کشور، برنامه «کلاه قرمزی» را یکی از موفقترین برنامهها در این زمینه عنوان کرد و گفت: ایجاد واژگان جدیدی چون «پسرعمهزا»، « فامیل دور»، «بچه فامیل» و... از این دست هستند.
وی با بیان اینکه با ایجاد ابتکار در دنیای زبان فانستیک، زمینه ایجاد جملات بینهایتی وجود دارد، تأکید کرد: در دنیای معاصر هر کس میخواهد در کار هنر خود را مطرح کند باید ضمن آموختن تکنیکهای هنر، ابتکاراتی را در آنها ایجاد کند.