به گزارش همدان پرس به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ استاد تئاتر کودک و نوجوان خواستار راهیابی تئاتر به مدارس روستایی در سطح کشور شد
دکتر عطالله کوپال با اشاره به جایگاه و اهمیت تئاتر در مدارس، اظهار کرد: تئاتر دانش آموزی در دهه اخیر رشد فراوانی داشته اما این رشد از حد واقعی مورد انتظار بسیار دور است و در حال حاضر بیشترین تاثیر تئاتر مدارس در تهران و مراکز استان ها مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: تئاتر در مدارس نه تنها دانش آموزان را با سالم ترین و اخلاقی ترین هنر سرگرم می کند بلکه می تواند وسیله انتقال اساسی ترین مفاهیم تربیتی باشد و فضای مربوط به رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان را از نصیحت گری خشک و بی روح خارج ساخته و اجازه دهد که معیارهای مورد نظر بزرگسالان که می خواهند با تحکم به آن ها بیاموزند را در یک تجربه واقعی کشف کنند.
کوپال خاطرنشان کرد: در جهان امروز هنرهایی مانند سینما، تئاتر، انیمیشن فانتزی جایگاه چشمگیر و ویژه ای دارند.
وی فانتزی را خیال پردازی و ادبیات و هنر فانتاستیک را آثاری دانست که جنبه خیالی داشته و از معیارهای روزمره واقعی فاصله دارند.
وی فانتزی را جوهر داستان فیلم های علمی تخیلی به ویژه فیلم های انیمیشن دانست و ادامه داد: فیلم هایی مانند سوپرمن، بت من و یا اسپایدرمن و همچنین فیلم های فضایی از جمله تام و جری، پلنگ صورتی، داستان اسباب بازی ها، عصر یخبندان و باب اسفنجی نشانه کاربرد فانتزی در هنر معاصر هستند.
کوپال تصریح کرد: نمی توان هیچ تصوری از تولید انیمیشن داستانی بدون کاربرد فانتزی داشت.
وی با تاکید بر اولویت تولید داستان یا شخصیت های فانتاستیک در تئاتر کودکان و نوجوانان گفت: فرزندان ما انتظار دارند که نمایش های ویژه آنان از جهان خشک و خشن واقعی فاصله گرفته تا روح آن ها را به پرواز درآورد و روحشان را به جهان های ناشناخته ببرد.
این استاد تئاتر اظهار کرد: کودکان و نوجوانان نیاز به آموختن تجربه های جدید و لذت از این تجارب داشته و دنیای واقعی برای این تجربه های نو، بسیار محدود و تنگ است.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان دوست دارند که از عرصه دنیای واقعی خارج شده و آرزوهای خود را در جهانی رویایی محقق سازند که چنین چیزی بدون کاربرد فانتزی در صحنه های تئاتر امکان پذیر خواهد شد به همین علت امسال در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان چهار کارگاه ویژه فانتزی شناسی تشکیل شده است.
وی افزود: این کارگاه در چهار بخش فانتزی در داستان پردازی، فانتزی در شخصیت پردازی، تولید زبان فانتاستیک و فانتزی در پیشینه فرهنگی کشور برگزار می شود.
کوپال کارگاه فانتزی در پیشینه فرهنگی کشور را در راستای سیاست گذاری های دهکردی، دبیر جشنواره عنوان کرد و گفت: این کارگاه بر هویت فرهنگی کشور تاکید دارد.
وی تصریح کرد: نباید فانتزی را مانند یک کالای وارداتی از غرب دانست و تصور کرد که در پیشینه فرهنگی ما، فانتزی یک عنصر غایب در هنر است.
وی ادامه داد: ادبیات، اسطوره ها و قصه های عامیانه ما انباشته از فانتزی بوده و همه آن ها دارای این ظرفیت هستند که باید دراماتوژی(درام پردازی) شود و به روی صحنه بیایند.
کوپال با اشاره به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال اظهار کرد: در این جشنواره بخش ویژه ای به تئاتر دانش آموزی اختصاص یافته که بسیار مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: به طور حتم لازم نیست در تئاترها کودکان اجرا کنند چراکه در اجرای نمایش های حرفه ای و هنری به بازیگران پرتجربه ای نیاز است که به دشواری ها و ظرایف کار تئاتر کاملا مسلط و از عهده تمرین های طولانی و طاقت فرسا برآیند.
وی جشنواره در همدان را خوب ارزیابی کرد و گفت: استان همدان، هنرمندان و مسئولان همواره پشتیبان تئاتر کودک و نوجوان بوده و زحمات زیادی کشیده اند بی گمان افتخار بزرگی برای هریک از استان های کشور است که متولی این رخداد مهم فرهنگی باشند.
کوپال در پایان همدان را استانی تاریخی و فرهنگی دانست و افزود: از مهمان نوازی و محبت صمیمانه تمام همدانی ها سپاسگزار هستم و به همت والای آن ها درود می فرستم.