به گزارش همدان پرس؛ رئیس دیوان عالی کشور در گفتوگوی اختصاصی با همدان پرس درباره دیدارهای مردمی خود با شهروندان، از تنوع درخواستها و دغدغههای مطرحشده در این جلسات گفت و اظهار داشت: در جریان این مراجعات، برخی از مراجعان نسبت به آرای صادره اعتراض دارند و این اعتراضات که سازوکار آن در قانون پیشبینی شده و امکان بررسی مجدد پروندهها در مرحله تجدیدنظر یا در دیوان عالی کشور وجود دارد.
وی افزود: برخی نیز نسبت به اجرای احکام صادره معترضاند و گروهی دیگر به دلیل ناآگاهی از فرآیندهای حقوقی، نمیدانند چگونه باید از حقوق خود دفاع کنند. این ناآگاهی موجب شده تا مشکلاتشان تا امروز بیپاسخ بماند.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به ارجاع این دسته از مراجعان به رؤسای دادگستری و دادستانها برای بررسی و پیگیری مشکلاتشان، خاطرنشان کرد: کسانی که با قوانین آشنایی ندارند و نمیدانند چگونه باید از طریق مراجع قضایی اقدام کنند، نیازمند ارشاد و راهنمایی هستند. همچنین آن دسته از افراد که به دلیل محدودیتهای مالی قادر به گرفتن وکیل نیستند، باید به گونهای هدایت شوند تا بتوانند از خدمات حقوقی بهرهمند شوند.
حجتالاسلام منتظری تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری ملاقاتهای مردمی، کمک به حل مشکلات و باز کردن گرههای قضایی و اجرایی مردم است. در برخی موارد، اشکال در فرآیند اجرا و در برخی دیگر، به دلیل عدم آشنایی مراجعان با حقوق خود، مشکلاتی به وجود آمده است.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت ارائه ادله در فرآیند دادرسی گفت: ممکن است در مواردی، حق با فرد باشد، اما به دلیل ناتوانی در اثبات آن در دادگاه، نتیجه مطلوب حاصل نشود. چرا که دادگاهها در صدور حکم تابع دلیل و مدرک هستند.