کد مطلب: 6371 | تاریخ انتشار: 24 خرداد 1393 - 11:31 | | |
| | مجلس هم رای به آلودگی بنزین پتروشیمی داد | با این تفاسیر به نظر میرسد تقریباً ماجرای بنزین پتروشیمی به لحاظ جنبههای فنی و کارشناسی به پایان راه خود نزدیک شده است. از این جا به بعد، انتظار اصلی این است که قوه قضائیه از لحاظ جنبه عمومی ماجرا، وارد شود و همانطور که در ماجراهایی مثل اختلاس قاطعانه برخورد کرد، |
| به گزارش همدان پرس؛ جنبههای کارشناسی و فنی ماجرای بنزین پتروشیمی وارد مرحله جدیدی شده است و تقریباً به پایان خود نزدیک میشود. مدتی پس از اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی توسط شرکتهای کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست و چند روز بعد از انتشار اسناد بهبود وضعیت هوای تهران بعد از حذف بنزین پتروشیمی، آلایندگی بنزین پتروشیمی و آمیختن ماده خطرناک زایلن با بنزین معمولی (که به گفته خبرگزاری فارس این کار جرم محسوب میشود)، اکنون کمیسیون انرژی مجلس نیز بعد از بحث و بررسی اعلام کرده بنزین پتروشیمی آلاینده و خطرناک است.
در این میان به جز چند چهره تندرو که بعضاً خود آنها بانی توزیع بنزین آلوده بودند، تقریباً هیچ فرد یا نهادی نیست که آلودگی بنزین پتروشیمی را نپذیرفته باشد و در آخرین گام نیز در کمیسیون انرژی مجلس با حضور چند نهاد نظارتی، آلودگی بنزین پتروشیمی محرز شده است. با این تفاسیر به نظر میرسد قوههای مقننه و مجریه وظیفه خود را انجام دادهاند و کار باید به دست قوه محترم قضاییه و بازوهای اجرایی آن سپرده شود.
براساس اعلام سایت رسمی مجلس شورای اسلامی به نقل از نمایندگان مجلس، بنزن موجود در بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی بیش از حد مجاز است.
در جلسه امروز کمیسیون با حضور مسولین وزارت نفت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست گزارشی درباره سهم بنزین پتروشیمی ها در آلودگی هوا گزارش دادند که گزارش ارایه شده حاکی از آن است که میزان بنزن موجود در بنزین واحدهای پتروشیمی بیشتر از بنزین یورو 4 است.» همزمان این سایت از گران بودن بنزین پتروشیمی در مقایسه با بنزین باکیفیت وارداتی خبر داده و به نقل از نماینده دیگر عضو کمیسیون انرژی نوشته است: « واردات بنزین نسبت به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی توجیه بیشتری دارد چرا که قیمت هر تن بنزین وارداتی 100 تا 200 دلار ارزان تر از بنزین تولید پتروشیمی ها است. بر اساس گزارش ارایه شده میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی ها بیشتر از حد معمول است و آلودگی آن از بنزین تولیدی پالایشگاهها بیشتر است.»
با در نظر گرفتن خبرگزاریهای فارس و تسنیم، نظر میرسد تنها دو نماینده مجلس هستند که معتقدند بنزین پتروشیمی باکیفیت است:
1) مسعود میرکاظمی که پرونده شکایت از او در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است و به نوعی متهم ردیف اول پرونده تولید بنزین آلوده محسوب میشود.
2) سیدمهدی موسوی نژاد: که به انتشار شایعه واردات بنزین توسط همسر یک مقام مسوول پرداخت و بعد از آن یکی از مدیران شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت اصولاً تاکنون با هیچ ایرانی قرارداد واردات بنزین امضا نکرده است!!! و هیچ فردی ایران در این کار دخیل نیست.
با این تفاسیر به نظر میرسد تقریباً ماجرای بنزین پتروشیمی به لحاظ جنبههای فنی و کارشناسی به پایان راه خود نزدیک شده است. از این جا به بعد، انتظار اصلی این است که قوه قضائیه از لحاظ جنبه عمومی ماجرا، وارد شود و همانطور که در ماجراهایی مثل اختلاس قاطعانه برخورد کرد، در ماجرای اختلاط بنزین هم قاطعانه تصمیم بگیرد.
علاوه بر این از شخص مسوولان محترم در وزارتخانههای نفت و بهداشت و سازمان محیط زیست نیز انتظار میرود با همکاری مجلس محترم، ماجرای بنزین آلوده پتروشیمی و بانیان توزیع آن را تا محرز شدن ماجرا به لحاظ حقوقی و اجرای حکم عاملان و خاطیان، دنبال کنند.
|
|
|
| ایمیل مستقیم: info@hamedanpress.ir | شماره پیامک: 500023370000 |
|
|
|