به گزارش همدان پرس؛ در دنیایی که شهرها، نواحی و مکانها برای جذب سرمایه از بخشهای دولتی و خصوصی با یکدیگر رقابت میکنند، برند مکان یک عامل حیاتی است.
با وجود اینکه برندسازی برای شهر و مکان، پیچیدهتر از برندسازی یک محصول یا خدمت است بسیاری از شهرهای دنیا و ایران در این زمینه بسیار فعال هستند.
از نمونه های داخلی می توان به شهرهای تهران، اصفهان، یزد و تبریز اشاره کرد و از نمونه های بین المللی آن می توان به شهر میلان که به معماری، نیویوک به تنوع و پویایی و توکیو که به مدرن بودن شهره هستند، اشاره کرد.
برندسازی شهری مزایای فراوانی را با خود همراه دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
افزایش جذب گردشگر خارجی و داخلی، افزایش جذب سرمایه گذار داخلی، اعتبار و اطمینان نزد سرمایه گذاران افزایش نفوذ سیاسی داخلی(ملی) و بیرونی(فراملیتی) پس از برندشدن، مشارکت بهتر و مولدتر جهانی با سایر شهرها، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی، خصوصی و دولتی و سازمانهای بخش خصوصی پس از افزایش تداعی صحیح از برند، برند شهری بر میزان فروش محصولات و خدمات تولیدی شهر نیز موثر است.
برنامه برندسازی شهری به شهر هویتی فراموش نشدنی میدهد و ابزاری است که ارزش محوری و تمایز منحصر بفرد شهر را به سرعت منتقل میکند.
این هویت اگر طراحی شده و به نحو صحیح اجرا شود، مخاطبان تصویری مطلوب از شهر در ذهن خواهند داشت. اما در غیر اینصورت مدیریت ذهن مخاطبان، گردشگران و سرمایه گذاران بسیار دشوار خواهد بود.
برنامه برندسازی نقش مهمی در یکپارچگی فعالیتهای بخشهای مختلف دولتی و خصوصی دارد که این هماهنگی موجب ایجاد هم افزایی در برنامه های ارتباطی و تبلیغاتی شهر می گردد و پیامی هماهنگ به همه مخاطبان ارسال می کند.
اما چند سئوال مهم:
هویت شهر همدان چیست؟
گردشگران، همدان را باید به چه ویژگی هایی بشناسند؟
گردشگران باید چه تجربه ای از همدان داشته باشند؟ آیا معرفی و تبلیغات شهر همدان و زیر ساختهای آن با آن تجربه ای که گردشگران و سرمایه گذارن انتظار دارند در یک راستا است؟
و سئوالی مهم، اساسی و کلیدی اینکه؛ مدیران و مسئولان شهر همدان جهت ارتقاء برند شهری چه برنامه ای دارند و چگونه چنین موضوع مهمی مورد غفلت واقع شده است؟
امیدوارم مدیران و مسئولان شهری هم پس از چند شهر و استان پیشرو در کشور، فکری جهت تدوین برنامه برند شهری همدان نمایند.
-----------------------------------------------------------------
علی دادوند
دکتری مدیریت بازاریابی، مشاور و مدرس برندسازی