همدان پرس؛ «نخستین پایگاه خبری استان همدان» دارای پروانه فعالیت از هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
 تماس با ما | درباره ما | شناسنامه | تعرفه آگهی | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | جراید همدان | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | ورزش | مجلس | حماسه | عکس | شهرستانها | شهر و شورا | شرکت‌ها | انتخابات ۹۶تلگرام همدان پرس اینستاگرام همدان پرس
کد مطلب:  514تاریخ انتشار:  11 دی 1395 - 18:55
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 نگاهی به فیلم سلام بمبئی

یاسین سرمیلی*
به گزارش همدان پرس؛ در این چند سال اخیر ساخته شدن فیلم های محصول مشترک، سینمای ایران را وارد عرصه جدیدی از حیات خود کرده است.

استفاده از ظرفیت های سینمایی چند کشور، استفاده از تجارب سینمایی کشور ها و قرار گرفتن در معرض دید بین المللی از جمله مزایای فیلم های محصول مشترک است.

قبل از پرداختن به فیلم سلام بمبئی نگاهی کوتاه و فهرست وار داریم به فیلم هایی که توسط ایران و کشور های دیگر به صورت مشترک ساخته شده است.

1- رقص با رویا(محمود کلاری) ایران وآرژانتین 2- صدای تیره(بهروز افخمی) ایران و کانادا 3- آشوبگران (محمدرضا اعلامی) ایران و پاکستان 4- فرش باد (کمال تبریزی) ایران وژاپن 5- تولدی دیگر (عباس رافعی) ایران و لبنان 6- شکار روباه (مجید جوانمرد) ایران و چندیدن سرمایه گذار خارجی 7- قفس طلایی (محمد زرین دست) ایران و آمریکا 8- نیلوفر(سابین ژمایل) ایران و عراق 9- گذشته (اصغر فرهادی) ایران و فرانسه 10- ابوزینب (علی غفاری) ایران و لبنان 11- فروشنده (اصغر فرهادی) ایران و فرانسه 12- من سالوادور نیستم (منوچهر هادی) ایران و برزیل 13- سلام بمبئی (قربان محمد پور)ایران و هند

حال به فیلم سلام بمبئی می پردازیم و در این رابطه باید گفت که قربان محمد پور کارگردان این فیلم را به صفت ساختن فیلم های پرفروش همراه با بازیگران مطرح میشناسیم.محمد پور سابقه چندان درخشانی ندارد و تنها فیلم هایی چون خروس جنگی، داماد خجالتی و آنچه مردان درباره زنان نمیدانند را ساخته است و سلام بمبئی چهارمین اثر این کارگردان است. محمد پور در سه فیلم قبلی اش نشان داده که علاقه عجیبی به نشان دادن تصویری مثلثی از عشق را دارد.

فیلم با برخورد غیر منتظره علی و احمد، دو همکلاسی که در هندوستان درس می خوانند آغاز می شود و این دو عازم هند می شوند و اصل داستان با فلش بک و مرور خاطرات شخصیت اصلی فیلم یعنی علی روایت می شود.

بزرگترین مشکل سلام بمبئی فیلم نامه پر ایراد و ناقص است. فیلمنامه ای که مشابه فیلم های دهه 70 و 80 میلادی نوشته شده و گاهی هم طعنه به آن ها می زند.

بدون اینکه هیچ پیش زمینه ای از رابطه عاشقانه علی و کاریشما معرفی شود به ساده ترین و کلیشه ای ترین شکل ممکن داستان عاشقانه این دو نفر آغاز می شود. پنچر شدن لاستیک ماشین دختر هندی و تعمیر آن توسط پسر ایرانی و با یک نگاه این رابطه شکل می گیرد.

در جای دیگر و در اوایل فیلم کارگردان میخواهد طوری وانمود کند که دختر هندی (کاریشما) از زندگی و شرایط اطراف خود خسته شده و دست به خود کشی زده اما در صحنه بعدی دخترک هندی با ظاهری آراسته ، لبخندی بر لب و با شور و اشتیاق از ماشینش پیاده شده و با دوستش به سر کلاس میرود و انگار که اصلا قصد خودکشی نداشته است.

در واقع سلام بمبئی روایتگر یک عشق مثلثی است که حتی در رسم یک ضلع آن نیز موفق نبوده . کارگردان هیچ توجهی به پردازش شخصیت ها نکرده و فقط سرگرم به جلو بردن فیلم است. گزار همان گلزار همیشگی است و میتوان گفت شباهت بسیاری به بازی اش در فیلم زهرعسل دارد . دیا میرزا نسبت به دیگر بازیگرانبهتر است اما او هم صد باره کاماتی چون دوستت دارم و عاشقتم و ... چیز قابل توجهی از خود نشان نمیدهد. مام دیگر بازیگر فیلم یعنی گلشن گروور که نقش یک خواستگار ثروتمند و ضد قهرمان یا به تعبیری بد من فیلم است. این بازیگر در این فیلم شخصیتی تقریبا کارتونی و کاملا کلاسیکی دارد . چهره ای جوان شده با عینکی درشت و مو های افراشته و دو بادیگارد همیشه همراه که بازی اش مخاطب را به یاد فیلم های قدیمی هندی می اندازد.

اکثر لحظات فیلم به روایت سطحی و خام از رابطه بین علی و کاریشما میگذرد و کارگردان به جای اینکه با موضوعاتی فرعی و وارداتی استحکام عشق این دو نفر را به رخ مخاطب بکشد به تصاویری کارت پستالی از طبیعت و مناظر هند مشغول می شود.

اما در نهایت دو شخصیت در فیلم وجود دارد که جز اتلاف وقت فیلم کاری نمی کنند. احمد با بازی بنیامین بهادری و همسر جدیدش شایلی محمودی.

شاید استفاده کارگردان از این نفر را بتوان به حساب معرفی آنان و فروش بیشتر فیلم گذاشت. بهادری که نابازیگری در بازی اش موج میزند و شایلی محمودی که تسلطش بر زبان هندی قابل ستایش است.

اگر بخواهیم به معدود امتیازات مثبت فیلم اشاره کنیم باید تصاویر هوایی و هلی شات از شهرهای دو کشور را و احترام به شخصیت مادر در فیلم را مثال بزینیم.

اگر چه بر روی شخصیت مادر خیلی مانوری داده نمیشود اما حداقل ارزش نام مادر در فیلم لکه دار نشده و اگر بخواهیم این مورد از فیلم را با فیلمی مثل ابد و یک روز که شخصیت مادر در آن فردی حامی وشریک جرم پسر خلافکارش نشان داده میشود مقایسه کنیم قطعا به سلام بمبئی امتیاز مثبتی خواهیم داد.

سخن آخر اینکه چند سوال راجع به فیلم مطرح می شود. اول اینکه چرا شخصیت های هندی فیلم با وجود ترجمه زیر نویس، تماما انگلیسی صحبت و به ندرت به زبان اصلیشان یعنی هندی حرف میزنند، و اینکه در آخر داستان چه بلایی بر سر کاریشما می آید که بر اثر آن جان خود را از دست می دهد.


-----------------------
یاسین سرمیلی
-----------------------
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان‌پرس

همدان‌پرس

, سلام‌بمبئی

سلام‌بمبئی

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | ورزش | مجلس | حماسه | عکس | شهرستانها | شرکت‌ها | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir