حلول سال 1403 هجری شمسی بر شما مبارک
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  512تاریخ انتشار:  1 آذر 1395 - 21:52
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 كارآفرينی محرک اشتغال مولد، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی

احمد توصیفیان*
به گزارش همدان پرس؛ هفته جهانی کارآفرینی جشن نوآوران و پیوندگاه کارآفرینانی است که به دنبال راه‌اندازی استارتاپ خود در حوزه‌هایی برای سبک زندگی، رشد اقتصادی و گسترش رفاه بشر هستند. در طول یک هفته كه از چهاردهم تا بیستم نوامبر هر سال مصادف با 24 لغایت 30 آبان امسال می‌باشد، این اتفاق بهانه‌ای ارزشمند برای الهام‌بخشی مردم سراسر دنیا از طریق فعالیت‌های محلی، ملی و جهانی است و هدف این رویداد کمک به آنها برای کشف پتانسیل‌های بالقوه‌شان در حوزه نوآوری و کارآفرینی است.

رویكرد اكثر كشورهای جهان در دهه‌های اخیر به موضوع كارآفرینی و توسعه آن، موجب شده‌ موجی از سیاست‌های توسعه كارآفرینی در دنیا ایجاد شود. راه حلی كه كشورهای مختلف در 3 دهه گذشته برای فائق آمدن بر مشكلات مختلف اقتصادی و اجتماعی انتخاب کرده‌اند، توسعه فرهنگ كارآفرینی، انجام حمایت‌های لازم از كارآفرینان، ارائه آموزش‌های مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در این زمینه بوده است.

کشور ایران نیز به دلایل مختلف می‌تواند یکی از مراکز فعال و قلب کارآفرینی در جهان باشد از جمله اینکه ایران دارای پتانسیل‌های اقتصادی بزرگی است، ایرانیان تحصیلات عالیه دارند و كارآفرینان تحصیلكرده دانشگاهی و مهارت ورزیده بهترین سلاح هر جامعه برای دستیابی به بالاترین سطح فناوری قابل عرضه در عرصه اقتصاد است، ایران دارای قدرتی مناسب در حوزه‌‌های مرتبط با فناوری است، ایران مرکز ثقل کارآفرینان است و زیرساخت‌های اقتصادی در حال نوسازی‌اند، رشد سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود در ایران اتفاق می‌افتد و کسب‌وکارهای نوپای ایرانی وارد عرصه شکوفایی می‌شوند.

متأسفانه واژه كارآفرینی كه ترجمه‌ای از كلمه Entrepreneurship است، موجب شده است كه صرفاً معنی ایجاد كار و یا اشتغالزایی از این واژه برداشت ‌شود. در حالی كه كارآفرینی دارای مفهومی وسیع‌تر و با ارزشتر از اشتغالزایی است. این برداشت ناصحیح از مفهوم کارآفرینی و همچنین وجود نیروی انسانی بیکار در جامعه بویژه در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی، موجب شده بسیاری از سیاست‌هایی که برای توسعه آن اتخاذ شده و نیز در بخشنامه‌ها و سخنرانی‌های مسئولان در این خصوص، صرفاً جنبه اشتغالزایی برای آن در نظر گرفته شود. در حالی که کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند بارورشدن خلاقیت‌ها، ترغیب به نوآوری و توسعه آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است.

*توسعه كارآفرینی مناسب‌ترین استراتژی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
مهمترین آثار توسعه كارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و SMEها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است كه در نتیجه می‌تواند افزایش ثروت ملی را دربر داشته باشد.

در باب سایر نتایج توسعه کارآفرینی در جامعه می‌توان گفت کارآفرینی موجب گذار از رکود اقتصادی، جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و آسان شدن روند رشد و توسعه کشور می‌شود و عوامل و شرایط لازم را برای تولید کالاها، محصولات و بازاریابی آنها فراهم می‌سازد.

همچنین کارآفرینی موجب رقابت صنایع بویژه صنایع مشابه داخلی با یکدیگر و سرانجام موجب بهبود و بالارفتن کیفیت کالا، تقویت و تکامل صنایع داخلی و زمینه رقابت صنایع داخل و خارجی و افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور می‌شود و به هنگام بحران و ناتوانی بخش خصوصی در ایجاد اشتغال می‌تواند باعث جلوگیری از پس روی اقتصادی شود. و در یک جمله کارآفرینی موجب به وجود آمدن محصولات، خدمات، روش‌ها، سیاست‌ها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه و در نهایت تأمین رفاه اجتماعی می‌شود.

*كارآفرینی محرک اشتغال مولد، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی
برای رسیدن به جامعه‌ای کارآفرین باید برای موارد ذیل كه به عنوان پیشنهاد مطرح شده برنامه اجرایی تهیه كنیم و مصمم و معتقد باشیم كه ایجاد اشتغال مولد، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی جز از رهیافت کارآفرینی میسر نخواهد بود.

1- آموزش مهمترین و كلیدی‌ترین نقش در توسعه كارآفرینی دارد. باید مؤسسات آموزشی اعم از دبیرستان‌ها، مراكز آموزش حرفه‌ای، دانشكده‌ها و دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم را جهت توسعه كارآفرینی و فرهنگ‌سازی در دستور كار خود قرار دهند، در آموزش‌ها باید به ابداع و خلاقیت بها داده شود نه محفوظات.

2- نقش كارآفرین در توسعه صنعتی، اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه باید به صورت یك باور همگانی درآید و این اعتقاد به وجود آید كه در دنیای امروز و در جامعه اطلاعاتی اقتصاد دانش‌محور رشد و توسعه از طریق نوآوری و خلاقیت امكان‌پذیر است.

3- انجام تحقیقات بنیادی به عنوان پایه و اساس تولید علم و تحقیقات كاربردی به عنوان به كارگیری مبانی علمی در توسعه فناوری مورد حمایت و نتایج حاصله به طور پیوسته ارزیابی و دستاوردهای آن به زبان ساده در سطح جامعه ترویج می‌شود تا در ذهن جوانان شكوفه‌های نوآوری و خلاقیت شكل گیرد.

4- بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) شركت‌ها باید حمایت شوند و به نقش كارآفرینان در تولید محصولی جدید و فرآیندهای نو در تولید بها داده شود. میدان رشد برای افراد خلاق و كارآفرین باز باشد، تا هم‌افزایی لازم در مراكز تحقیق و توسعه به وجود آید و انگیزه كار مضاعف گردد.

5- سازمان‌های توسعه‌ای باید با حمایت مالی و هم كاری دانشگاه‌ها نسبت به ایجاد مراكز توسعه كسب‌وكار كوچك (SBDC) تلاش جدی نموده تا هسته‌های كارآفرینی در این مراكز شكل گیرند.

6- مراكز مالی حمایت‌كننده از كارآفرینان در سراسر كشور فراگیر گردد. دولت و مؤسسات مسئول توسعه فناوری با مكانیزمی (سازوكاری) مناسب این مراكز را پشتیبانی و بخشی از خطر سرمایه‌گذاری را قبول نمایند.

7- قوانین و مقررات مالی و مالیاتی به‌گونه‌ای تدوین شود كه انگیزه لازم جهت فعالیت‌های كارآفرینی به وجود آید.

8- خرید تولیدات شركت‌های كارآفرین و سایر محصولات داخلی باید با برنامه‌ریزی مناسب مورد حمایت دولت قرار گیرد، به‌گونه‌ای كه ضمن ایجاد انگیزه برای تولیدات داخلی به رقابت‌پذیر بودن محصولات نیز توجه شود.

9- افراد كارآفرین مورد حمایت و احترام باشند و كسب درآمد و ثروت از طریق كارآفرینی یك ارزش محسوب شود.

10- شهرك‌های علمی تحقیقاتی و صنعتی كه قادرند خدمات مراكز رشدی به كارآفرینان و صاحبان ایده ارائه دهند باید در مكان‌های مناسب كشور ساخته شوند. این شهرك‌ها با حمایت‌هایی كه از كارآفرینان به عمل می‌آورند ضمن هدایت آنها هزینه ایجاد SMEها را برای كارآفرین كاهش می‌دهند. البته باید در ساخت اینگونه فضاها از تجربیات سایر كشورها و تجربیات موجود در كشور بهره گرفت.

*فعالیت‌های استان همدان در اشاعه فرهنگ كارآفرینی و ارتقا جایگاه كارآفرینان
اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی استان همدان همراه و هماهنگ با وزارت متبوع اقدامات بسیار مؤثری در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ كارآفرینی و ارتقا جایگاه كارآفرینان کرده است. برگزاری 10 دوره جشنواره كارآفرینان برتر و انتخاب و معرفی برترهای استان بخصوص فارغ التحصیلان به عنوان الگوهای موفق كسب‌وكار از جمله مهمترین اقدامات در زمینه ترویج فرهنگ كارآفرینی به شمار می‌آید، كه از سال 85 تا كنون تعداد 2 هزار و 400 نفر كارآفرین در جشنواره شركت کرده و از این تعداد 169 نفر برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند که خوشبختانه 9 نفر از منتخبین استان به عنوان كارآفرینان برتر ملی معرفی شدند. در سال جاری نیز در یازدهمین جشنواره كارآفرینان برتر تعداد 184 نفر كارآفرین در جشنواره ثبت‌نام کرده كه در نیمه دوم آذرماه سالجاری از تعداد 16 نفر از این عزیزان تقدیر خواهد شد.

تأسیس تعداد 6 مركز مشاوره اطلاع‌رسانی و خدمات كارآفرینی جهت ارائه مشاوره‌های مالی، حقوقی و مدیریتی به متقاضیان راه‌اندازی كسب‌وكارهای كارآفرینانه و ارزیابی فنی و اقتصادی طرح‌ها و همچنین كمك به جذب فناوری و تكنولوژی‌های مدرن و جدید و دانش مورد نیاز بنگاه‌ها و ایجاد ارتباط بین صاحبان سرمایه و تخصص و كارآفرینان و صاحبان ایده، نیز از جمله اقداماتی است كه در راستای توسعه كارآفرینی صورت گرفته است.

بدون شك تأسیس كانون كارافرینان استان نقطه عطفی در ساماندهی و انسجام بخشی به فعالیت‌های كارآفرینی محسوب می‌شود. كانون‌های كارآفرینان استان‌ها به‌ عنوان چشم و گوش بخش خصوصی و رصد و تجمیع فعالیت‌های مرتبط با كارآفرینی در فضای كسب‌وكار ایران می‌توانند نقش بی‌بدیلی در افزایش توان مدیریتی استان در تشخیص موانع كارآفرینی و دستیابی به راهكارهای رفع موانع توسعه كارآفرینی استان، هم‌افزایی و مشاركت حداكثری كارآفرینان در تصمیم‌سازی مدیران ارشد استان در زمینه توسعه كارآفرینی و همچنین ایجاد زمینه و بستر مناسب در گسترش و ترویج نهادینهسازی فرهنگ كارآفرینی در استان داشته باشند.

با توجه به نیاز آموزش و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی و متقاضیان ورود به دنیای كسب‌وكار اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی استان همدان با همكاری مؤسسه كار و تامین اجتماعی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش كسب‌وكار و كارآفرینی در سال‌های گذشته کرد كه از سال 88 تاکنون بالغ بر تعداد 10 هزار نفر در این دوره‌ها با مراحل راه‌اندازی و قوانین مرتبط با كسب و كار و كارآفرینی آشنا شدند.

همچنین برخی از فعالیت‌های این اداره کل در هفته جهانی کارآفرینی برگزاری نشست‌هایی جهت آشنایی جوانان با اصول و مبانی كارآفرینی با حضور صاحبنظران و كارآفرینان، بازدید از طرح‌های كارآفرینان، برگزاری نمایشگاه تخصصی كارآفرینی، دیدار با كارآفرینان و اعضای هیأت امنای كانون كارآفرینی استان، برگزاری مراسم و برنامه‌های ترویجی كارآفرینی و تكنیك‌های ایده‌پردازی و خلاقیت، مصاحبه با كارآفرینان و درج اخبار در روزنامه، ارائه مشاوره رایگان به متقاضیان توسط مراكز مشاوره، برگزاری كلاسهای آموزش كسب و كار و كارآفرینی و آشنایی با شركتهای دانش بنیان و كارآفرین برگزاری نشست در خصوص اصول و مبانی كارآفرینی، ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری و... با حضور كارآفرینان و صاحبنظران كارآفرینی و دانش‌آموزان و دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها و مدارس شهرستان‌ها و بازدید از پارک علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز کارآفرینی و... می‌باشد.


مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان
دکتراحمد توصیفیان
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان‌پرس

همدان‌پرس

, کارآفرینی

کارآفرینی

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir