به گزارش همدان پرس؛ رییس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نرخ گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس طبق قانون از وظایف شوراهاست، گفت: ورود ستاد تنظیم بازار در این امر باعث موازی کاری شده و این به ضرر مردم است.
کامران گردان در جلسه صحن شورا که با موضوع بازنگری نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس که با حضور معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان، نماینده سازمان صنعت معدن و تجارت استان برگزار شد، افزود: نرخهای جدید کرایه تاکسی ها در کمیته نرخگذاری با حضور نمایندگان رانندگان تاکسی، شورا و شهرداری و سازمان صنعت معدن تهیه و تدوین شد و در نهایت پس از بررسی در صحن شورا به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به کمیته انطباق و ستاد تنظیم بازار ارسال شد.
گردان با اشاره به ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس توسط ستاد تنظیم بازار به سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی یادآور شد: طبق بند ۲۷ قانون شوراها نرخگذاری حمل و نقل درون شهری برعهده شوراهاست و ابلاغ کرایه جدید توسط ستاد تنظیم بازار خلاف قانون بوده است و بایستی مجددا به شورا ازسال میشد.
گردان یادآور شد: در سال های گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی نظرسنجی از معیشت و فعالیت رانندگان تاکسی داشتیم که در نتیجه، آنها در زمان بازنشستگی چیزی عایدشان نمی شود.
به گفته گردان نرخ گذاری اولیه برای تاکسی در همدان از ابتدا پایین بوده است و با این افزایش 30 درصدی چیزی عاید این قشر زحمت کش نمی شود.
رئیس شورای شهر همدان با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا و آسیبهای ناشی از این ویروس، اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه بعضی از مشاغل آسیب دیدهاند که از جمله آنها تاکسیرانان هستند که در حال حاضر در راستای فاصله اجتماعی و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا همچنان کمتر از ظرفیت تاکسی ها جابجایی مسافر دارند لذا این موضوع باید مورد توجه مسئولین باشد.
کامران گردان با بیان اینکه در امر نرخ گذاری منافع مردم و تاکسیدار در نظر گرفته میشود، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵۰۰ تاکسی در سطح شهر فعالیت دارند که میانگین حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت خانواده تاکسی داران هستند که معیشت آنها از این محل تامین می شود.
گردان با بیان اینکه در امر نرخگذاری باید منصفانه عمل کرد، یادآور شد: شورا با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را متعادل مصوب کرد، اما متاسفانه این نرخ جدید توسط ستاد تنظیم بازار کاهش یافته و بدون ارجاع به شورا، به سازمانهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی ابلاغ کرده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت اتوبوسهای درون شهری، یادآور شد: بیشترین بخش حمل و نقل عمومی اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده است و اقدامات موثر در جابجایی مسافرین را دارد بایستی کمکهای لازم برای ادامه فعالیت آنها انجام شود.
مصوبه شورا برای کمک معیشتی، رانندگان حمل و نقل عمومی شهر
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه رانندگان تاکسی و اتوبوس از اقشار زحمتکش جامعه هستند، اظهار کرد: رانندگان حمل ونقل عمومی چه در حوزه درون شهری تمام اندوخته ها و جان خود را در مسیر خدمتگزاری صرف کرده و باید قدردان زحمات آنان بود.
ابراهیم مولوی افزود: تغییرات در قیمت حاملهای انرژی اگر کل خدمات کشور را تحت تاثیر قرار می دهد اما افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس همه خدمات را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بر این اساس نباید در نرخ گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس به گونهای عمل کنیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد چرا که در حال حاضر با نرخ ارائه شده در بعضی از خطوط و محورها رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن پول خرد با مشکل دریافت کرایه مواجه هستند.
مولوی اضافه کرد: شورای شهر همدان به دلیل بحران به وجود آمده است شیوع ویروس کرونا کمکهای معیشتی برای تاکسیرانان در نظر گرفته که از جمله آنها پرداخت ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض، ۵۰۰ هزار تومان برای رانندگان و کمک رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی و نیز رایگان کردن سوخت گازوئیل طی دو ماه برای اتوبوسهای بخش خصوصی مصوب کرده است .
کرایه تاکسی و اتوبوس درستاد تنظیم بازار کارشناسی نشده کاهش یافت
در ادامه مدیر تاکسیرانی و حمل ونقل بار و کالای شهرداری همدان با بیان اینکه پنج جلسه برای نرخ گذاری کرایه جدید تاکسی تشکیل شده است، گفت: در این جلسات در امر نرخ گذاری تمامی جوان را در نظر گرفتیم و نرخ جدید پس از بررسی های کارشناسانه در جلسه کمیته نرخ گذاری برگزاری سپس ستاد تنظیم بازار به شورا ارسال و در نتیجه به تصویب رسید.
میلاد کریمی اضافه کرد: پس از تصویب نرخ کرایه تاکسی در صحن شورا متاسفانه این مصوبه در ستاد تنظیم بازار بدون توجه به مباحث کارشناسی نرخ ها کاهش یافته و ابلاغ نهایی شد.
وی با بیان اینکه در نرخ گذاری کرایه تاکسی به رانندگان این قشر زحمتکش منصفانه برخورد نشده است، یادآور شد: لازم است نرخ ابلاغ شده بازنگری شده و به صورت کارشناسی شده مصوب شود.
وی با بیان اینکه رانندگان حمل و نقل عمومی شهر همدان از جمله تاکسی های خطوط و ون ملزم به رعایت فاصله اجتماعی هستند، گفت: با محدودیت در حمل سرنشین براساس طرح رعایت فاصله اجتماعی، افزایش ناچیز کرایهها عملا رانندگان تاکسی و اتوبوس درآمدی نخواهند داشت و همان کرایه سال گذشته را دریافت می کنند.