پایگاه خبری تحلیلی "همدان پرس" نخستین رسانه آنلاین استان همدان
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | جراید همدان | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | همدان ۲۰۱۸ | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهرستانها | شهر و شوراتلگرام همدان پرس اینستاگرام همدان پرس
کد مطلب:  15107تاریخ انتشار:  17 مرداد 1398 - 8:5
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » صفحه نخست
درد و دل‌های خبرنگاری؛

 مجوز رسانه به افراد حرفه‌ای و با توانمندی مالی داده شود

هر سال که جلوتر می‌رویم افرادی وظایف جدیدتری هم برای خبرنگاران تعریف کرده و تاکید می‌کنند که این وظایف را هم خبرنگاران در نظر داشته باشند، مثلا خبرنگار باید نقش بازوی توانمند مدیران اجرایی را بازی کند، باید همواره با مسوولان در تعامل بوده و مشکلات جامعه را پیش از انعکاس در رسانه به مدیران منتقل کند.
به گزارش همدان پرس؛ آیین روز خبرنگار با حضور خانواده رسانه های استان، استاندار همدان و مدیران روابط عمومی در همدان برگزار شد.

در این آیین خبرنگاران همدان به بیان بخشی از مشکلات فعالان این عرصه پرداختند.

سردار فارسی خبرنگار روزنامه اطلاعات به نمایندگی از رسانه های استان در جشن روز خبرنگار به گوشه‌ای از دغدغه‌های این قشر پرداخت که در زیر می‌خوانید...

به نام آنکه جان را فکرت آموخت      چراغ دل به نور جان بر افروخت

21 سال از شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در شهر مزار شریف می‌گذرد.

شهید صارمی در هفدهم مرداد 1377 به همراه هشت تن از کارکنان سرکنسولگری ایران در افغانستان به دست عوامل طالبان به شهادت رسید؛ یک سال پس از وقوع این حادثه تکان‌دهنده، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، هفدهم مرداد به عنوان روز خبرنگار در تقویم کشور تعیین شد و اینک 20 سال است که این روز به عنوان روز خبرنگار گرامی داشته می‌شود.

در این سال‌ها همواره اصحاب رسانه و خبرنگاران 17 مرداد را فرصتی مغتنم برای بیان مشکلات خود شمرده و مشکلات ظاهرأ لاینحل خود را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم که غالبا از بین مسوولان اجرایی کشور و روابط عمومی‌ها هستند روز و هفته خبرنگار را فرصتی برای تجلیل از فعالان حوزه خبر و رسانه و بزرگداشت جایگاه خبرنگار دانسته و با استفاده از این فرصت پای درد دل خبرنگاران نشسته و به فکر گرامیداشت مقام خبرنگار و دلجویی از آنها هر چند به صورت صوری می‌افتند.

اما جالب است که در این 20 سال عده‌ای در بیان اهمیت رسانه، جایگاه اصحاب رسانه، نقش خبرنگار در تنویر افکار عمومی و این قبیل حرف‌ها کاملا حرفه‌ای شده‌اند و در چند دقیقه تاریخچه رسانه و مطبوعات و جایگاه آن در ایران، نقش رسانه‌ها در توسعه و نیز وظایف رسانه‌ها در قبال آگاهسازی جامعه را به زیبایی بیان می‌کنند، سخنانی که ظاهرا بیان آن برای این عده بسیار آسان است.

سخنان دهان پرکنی مانند خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند، خبرنگار نقش مهمی در تنویر افکار عمومی دارد، نقش رسانه‌ها و مطبوعات در توسعه پایدار بی بدیل است، خبرنگاران رابط بین مردم و مسئولان جامعه هستند و سخنان جالب دیگری که البته گوش همگان از این حرف‌ها پر است.

هر سال که جلوتر می‌رویم افرادی وظایف جدیدتری هم برای خبرنگاران تعریف کرده و تاکید می‌کنند که این وظایف را هم خبرنگاران در نظر داشته باشند، مثلا خبرنگار باید نقش بازوی توانمند مدیران اجرایی را بازی کند، باید همواره با مسوولان در تعامل بوده و مشکلات جامعه را پیش از انعکاس در رسانه به مدیران منتقل کند، اخلاق مدار باشد و بین انتقاد سازنده و نقد تخریب کننده مرزبندی قائل شود.

در این میان عده‌ای پا را فراتر نهاده و از نقش برجسته رسانه‌ها در مهندسی فرهنگی جامعه سخن به میان می‌آورند و عده‌ای دیگر از رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دمکراسی نام می‌برند.

به قول یکی از دوستان پیشکسوت جالب این است که همکاران ما هم در بیان مسائل و مشکلات حوزه رسانه کم و بیش همین گونه عمل می‌کنند، 20 سال است تکرار می‌کنند که تعامل و همکاری بسیاری از مسوولان اجرایی با خبرنگاران خوب نیست، برای تهیه خبر با مشکل روبرو هستیم، برخی از مسوولان ما را نامحرم و غیر خودی می‌دانند، روابط عمومی‌ها در دعوت از خبرنگاران برای پوشش خبری دستگاه‌ها نسبت به بعضی‌ها بی‌مهری می‌کنند.

در دادن آگهی و رپرتاژ به رسانه‌ها عدالت رعایت نمی‌شود، مدیران انتقادپذیر نیستند، مشکل استخدام داریم، امنیت شغلی نیست، بیمه نداریم، اما ظاهراً مشکل فراتر از این حرفهاست، فراموش نکنیم مشکلات این حوزه امروز با تولد رسانه‌های دیجیتال دیگر مشکلات دیروز نیست و معلوم نیست با تولد این رسانه‌ها اصولا رسانه‌های چاپی از جمله روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و مجلات تا چه زمانی قادر به ادامه حیات خواهند بود؟

به خوبی می‌دانیم که با بروز تحول عمیق و باورنکردنی در دنیای رسانه، کارکرد این رسانه‌ها که عده‌ای از مشکلات آنها سخن به میان می‌آورند به کلی تغییر کرده و بسیاری از مشکلات 20 سال پیش دیگر موضوعیت ندارد،

امروز اصولا موجودیت رسانه‌های چاپی با تداوم روند فعالیت گذشته در معرض تهدید جدی قرار گرفته و به قول معروف «خانه از پای بست ویران است».

شاید فعلا مشکل روزنامه‌ها و نشریات، گرانی کاغذ و هزینه چاپ و انتشار باشد ولی شواهد نشان می‌دهد امروز فضای وب و رسانه‌های آنلاین، کل موجودیت روزنامه‌ها و مجلات را به مخاطره انداخته است؛ علاوه بر این، اصحاب رسانه‌های سنتی و کاغذی باید بیش از هر چیز نگران از دست دادن مخاطبان خود باشند و بر اساس همین واقعیت انکارناپذیر، مدتی است که بسیاری از رسانه‌های نوشتاری ناچار به ارائه قالب مطبوعاتی خود در قالب آنلاین شده‌اند.

با این وصف زمان آن رسیده که همکاران حوزه خبر و رسانه، بویژه دست‌اندرکاران برگزاری آیین‌های روز و یا هفته خبرنگار در نگرش پیشین و به طبع آن در برنامه‌های خود تجدید نظر کرده و به جای برگزاری دیدارها و نشست‌های صرفا تشریفانی و تکراری، با تشکیل کارگاه‌های آموزشی و دعوت از اساتید برجسته خبر و رسانه، حداقل تازه واردهای این عرصه را با مباحث نوین آشنا سازند که بی‌تردید این بهترین خدمت به فعالان این حوزه است.

مسائل و مشکلات موجود و نوع نگاه به جامعه رسانه به سرخوردگی و تنزل جایگاه رسانه منجر شده و احساس یأس را تقویت می‌کند. متاسفانه ادامه روند کنونی می‌تواند رسانه را از پاسخگویی به مخاطبان دوره کرده و آنها را به مجیزگوی تبدیل می‌کند.

بیان مسائل:
1- مشکلات مالی خبرنگاران، حقوق و مزایا، قراردادهای سفیدامضا و بعضا یک ماهه و سه ماهه عدم پرداخت به موقع حقوق و... مشکلاتی است که هر ساله مطرح می‌شود و چون این چرخه معیوب هر سال تکرار می‌شود.

2- موضوع دیگری که جالب است بدانیم این است که برخی از رسانه‌ها به خبرنگار خود حقوق و دستمزدی پرداخت نمی‌کنند بلکه این خبرنگاران که بیشتر هم فقط عنوان خبرنگار را داشته و در واقع بازاریاب هستند، باید در جلسات برای خود حقوقی از قبیل هدایا و یا پورسانت دریافت آگهی رپرتاژ دست و پا کنند که این موضوع به هیچ عنوان زیبنده جامعه خبری نیست.

3- شناسنامه‌دار کردن خبرنگاران و پایش فعالان اصلی عرصه رسانه از دیگر موضوعاتی است که به جد مورد درخواست اهالی رسانه بوده و از خانه مطبوعات انتظار می‌رود به این مهم با اهتمام بیشتر و با رویکرد منطقی اقدام کند.

4- مجوز رسانه به افرادی که اهلیت مالی و توانمندی حرفه‌ای دارند اعطا شود.

5- سواد رسانه‌ای و مطالعه در خصوص روش‌های مختلف تنظیم خبر، مصاحبه، گزارش نویسی و مقاله نویسی از یکسو، جریان‌شناسی، شناخت ادبیات، هنر، اقتصاد، سیاست و... از دیگر موضوعاتی است که خبرنگاران درباره آنها باید مطالعه کنند. خبرنگاران درخصوص رسانه‌های دیجیتال و نحوه برخورد با فضای مجازی نیز اطلاعات و آگاهی داشته باشند. خبرنگاران باید قوانین بالادستی و همچنین قانون مطبوعات را بدانند.

6- خبرنگاران همواره در جلسات مختلف به مدیران دستگاه‌ها بابت تاخیر در شروع جلسه ایراد می‌گیرند اما شاهد هستیم که خود همکاران نیز این موضوع را رعایت نکرده و وقت‌شناسی و احترام به همکاران را در حضور به موقع رعایت نمی‌کنند. امیدواریم به این مهم توجه کرده و قبل از آنکه دستگاه‌ها را در این موضوع نقد کنیم تلنگری هم به خودمان بزنیم.

7- خبرنگاران قبل از آنکه در جلسه‌ای خصوصاً نشست‌های خبری، اگر مطالعه‌ای در خصوص موضوع مورد مصاحبه انجام دهند، مطمئنا از طرح سوالات غیر کارشناسی و خارج از موضوع جلوگیری می‌شود.

8ـ از دوستانی که در گذشته در رسانه‌ها مشغول به کار بودند و امروز در جایی دیگر فعالیت می‌کنند خواهش می‌کنیم که در جلسات حضور نیابند چراکه به جامعه خبری آسیب می‌زنند و باید در قبال عدم انتشار اخبار پاسخگو باشند. البته روابط عمومی‌ها نیز دقت کنند که افراد را به جلسات دعوت نکنند زیرا خروجی برای آنان نخواهد داشت.

9- متاسفانه در نشست‌های خبری شاهد هستیم که برخی رانندگان و افراد غیر خبری توسط بعضی خبرنگاران در یکی از رسانه‌ها ‌(صدا و سیما) در جلسات حاضر می‌شوند که از مدیر این دستگاه خواهش می‌شود با این مسئله برخورد کنند.

نقد خانه مطبوعات
1- خانه مطبوعات برای ساماندهی خبرنگاران تلاش بسیاری نموده، اما به نظر می‌رسد تاکنون در این زمینه توفیقی کسب نکرده و از هیئت مدیره خانه مطبوعات می‌خواهیم که این مهم را به جد پیگیری نموده و فعالان واقعی عرصه خبر را پایش و معرفی کند.

2- خانه مطبوعات در خصوص فعالیت برخی افراد در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام و... که خود را خبرنگار معرفی می‌نمایند، بهتر است تعیین تکلیف کرده و نحوه برخورد ادارات با این افراد را مشخص نماید. چراکه هنوز بحث غیر رسمی بودن آنان مطرح است و از سویی دیگر آنها خود را برتر از رسانه‌های رسمی می‌دانند.

در حالی که تخصص حرفه‌ای خبری ندارند و نهایتا گزارش چند خطی با ادبیات فضای مجازی از یک حادثه و یا رخدادی را مطرح می‌کنند.

3- خانه مطبوعات می‌تواند با ارائه گزارش سالانه در خصوص عملکرد خود به اصحاب رسانه پاسخگو باشد و به ابهاماتی که بعضی همکاران نسبت به عملکرد آن دارند، پاسخ دهد و مسائل مالی را که همواره مورد سؤال همکاران هست به صورت شفاف پاسخ دهند.برای نمونه در خصوص هزینه‌های همدان 2018 و یا هزینه‌های هفته خبرنگار، هنوز جمعی از اصحاب رسانه ابهاماتی دارند که خانه مطبوعات می‌طلبد به این موضوعات پاسخی مناسب و شفاف ارائه دهد.

در این بخش به بخشی از مسائل که جامعه خبری با دستگاه‌ها و روابط عمومی‌ها دارند، می‌پردازیم.

1- با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم در همه زمینه‌های اقتصادی، متاسفانه مبالغ حمایتی از رسانه‌ها که بابت گزارش‌های ویژه پرداخت می‌شود بسیار اندک است و طی چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده و رسانه‌ها همچنان باید با مذاکرات و چانه‌زنی، روابط عمومی را مجاب به پرداخت رپرتاژ کنند که با توجه به تاکید استاندار بر تسهیل این امر، روابط عمومی‌ها نه تنها رقم فاکتورها را افزایش نمی‌دهند بلکه همیشه بهانه کمبود اعتبارات را می‌آورند و همواره صرفه‌جویی در دستگاه‌ها سهم رسانه‌ها می‌شود و این در حالی است که هزینه‌های غیر ضروری مشمول کاهش هزینه و صرفه‌جویی نمی‌شود مانند صرف غذا.

به جز چند دستگاه که همواره حامی رسانه‌ها بوده و هستند، اکثر روابط عمومی‌ها در این سال‌ها نتوانستند در این مورد یک برنامه ریزی منظم و در شان رسانه‌ها داشته باشند.

2- برخی از دستگاه‌ها نگاه بسیار نازلی به روابط عمومی دارند و شاهد هستیم که بعضی افراد که کارایی خاصی در اداره ندارند را به عنوان روابط عمومی منصوب می‌کنند و این فرد نیز هیچ شناختی از حیطه فعالیت روابط عمومی و برخورد با رسانه ندارند که رسانه‌ها با این دستگاه‌ها نمی‌توانند به تعامل برسند. بهتر است نگاه مدیران این ادارات به روابط عمومی تغییر کند و افرادی که سواد رسانه‌ای دارند را در واحد روابط عمومی منصوب کنند.

3- بعضی روابط عمومی‌ها فقط با چند رسانه محدود همکاری می‌کنند و هیچ گونه عدالتی در همکاری با رسانه‌ها و توزیع آگهی و رپرتاژ ندارند که این موضوع را می‌توان در برگزاری نشست‌های خبری با سه یا چهار نفره مشاهده نمود.

4- رئیس دستگاهی برگه درخواست اشتراک را امضا کرده و یک سال روزنامه به آن دستگاه ارسال می‌شود که در پایان سال با ارائه فاکتور اعلام می‌کنند ما این روزنامه را نمی‌خواستیم. این نوع برخورد دور از انصاف و اخلاق حرفه‌ای است و اگر آقایان روزنامه را نمی‌خواستند همان روزهای اول اعلام می‌کردند.

5- مطالبات رسانه‌ها از دوایر دولتی علیرغم تاکیدات استاندار، یکی از دغدغه‌های اصلی است که در این بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گذشت دو سال هنوز مطالبات برخی از رسانه‌ها را پرداخت نکرده و هر روز بازی جدیدی درمی‌آورد.

پیشنهادات و راهکارها:
-حفظ و صیانت از اخلاق رسانه-برگزاری دوره‌های خبرنگاری توسط فعالان رسانه‌ای استان برای استعدادیابی و ارتقاء سواد رسانه‌ای

-برگزاری تورهای تفریحی و خبری فعالیت رسانه‌ای، خانه مطبوعات تلاش کند تا دارندگان کارت خبری و عضو خانه مطبوعات بتوانند از امکانات رفاهی و خدماتی شهر استفاده کنند.

-بررسی و انتخاب رسانه و خبرنگار سال
-دیدار و دلجویی از پیشکسوتان عرصه رسانه استان که بازنشسته شده‌اند
-برگزاری نشست‌های ماهانه آسیب شناسی فعالیت رسانه‌ای در استان از زوایای مختلف برای ارتقاء کیفی رسانه‌ها در فضایی که مطبوعات به اقتصاد دولتی وابسته هستند.

-برگزاری مسابقات تخصصی، فرهنگی و ورزشی اهالی رسانه‌ای استان
-تهیه و انتشار مجموعه‌ای از مقالات، تحلیل‌ها و خاطرات فعالان رسانه‌ای

-برگزاری همایش‌های سواد رسانه در ابعاد مختلف
-تلاش عملی در ارتقاء تعاملات اقتصاد رسانه-حمایت از شکل گیری کافه رسانه در استان
-دریافت تسهیلات ویژه خصوصا برای رسانه‌های مکتوب به لحاظ افزایش سرسام آور قیمت کاغذ.

-پیگیری و کمک به رفع موانع مسکن مطبوعات
-پیگیری اعزام خبرنگاران استان به کشورهای مختلف در کنار سفر مدیران بخش دولتی و غیر دولتی استان
-حمایت از طرح‌های پژوهشی رسانه‌ای استان-راه اندازی اتاق آرشیو رسانه‌ای در خانه مطبوعات

-راه اندازی بانک اطلاعاتی فعالان رسانه‌ای استان و چند پیشنهاد برای هفته خبرنگار:
-نشست تخصصی آسیب شناسی مطبوعات محلی
-نشست رسانه‌ای فضای مجازی
-نشست مشترک با سمن‌ها به لحاظ تقارن با هفته سمن‌ها
-معرفی پیشکسوت سال
-انتشار ویژه‌نامه خبرنگار
-برپایی غرفه مطبوعات
-دیدار از سرای سالمندان
-سخنرانی یکی از اساتید برجسته حوزه مطبوعات
-بازدید اعضاء خانه مطبوعات و مدیرکل ارشاد از دفتر رسانه‌ها
-حذف مراسم پذیرایی شام و اختصاص منابع آن به ایجاد دفتر مستقل خانه مطبوعات
-دعوت از نویسندگان و شاعران برای روز جشن .....
ـ دریافت کمک هزینه‌سفر خارجی تعداد محدودی از خبرنگاران حوزه اقتصادی از اتاق بازرگانی و...



ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان‌پرس

همدان‌پرس

, روزخبرنگار

روزخبرنگار

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهرستانها | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir