تماس با ما | درباره ما | شناسنامه | تعرفه آگهی | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | جراید همدان | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | همدان ۲۰۱۸ | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهرستانها | شهر و شورا | شرکت‌هاتلگرام همدان پرس اینستاگرام همدان پرس
کد مطلب:  14006تاریخ انتشار:  8 آذر 1397 - 13:45
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » صفحه نخست
رئیس بنیاد بوعلی: ابن‌سینا پژوهان برای ترویج علم بوعلی کوشش کنند

 آیین بزرگداشت "ابن‌سینا؛ حکیم هزاره‌ها" در همدان برگزار شد+تصاویر

همایش بزرگداشت "ابن‌سینا؛ حکیم هزاره‌ها" به مناسبت روز جهانی فلسفه، توسط بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه یران و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در جوار آرامگاه شیخ‌الرئیس در همدان برگزار شد.
به گزارش همدان پرس؛ همایش بزرگداشت "ابن‌سینا؛ حکیم هزاره‌ها" به مناسبت روز جهانی فلسفه، توسط بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه یران و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در جوار آرامگاه شیخ‌الرئیس در همدان برگزار شد.

در این همایش شش تن از اساتید حکمت و فلسفه مقاله خود را درباره میراث بوعلی‌سینا ارایه کردند.

در این آیین علمی که در سالن شرکت مخابرات همدان و با حضور پررنگ علاقه‌مندان بویژه اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و دانشجویان همراه بود، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با موضوع "عرفان سینوی"؛ دکتر غلامرضا اعوانی با موضوع "توفیق بین عقل و وحی در رسائل ابن‌سینا" دکتر نجفقلی حبیبی با موضوع "تربیت کودک در قانون"، دکتر فاطمه فنا با موضوع "سلامان و ابسال"، دکتر شهین اعوانی با موضوع "رساله اضحویه و جاودانگی نفس از دیدگاه ابن‌سینا" و دکتر فرشته ندری ابیانه با موضوع "انسان‌شناسی از دیدگاه ابن‌سینا" سخنرانی کردند.

*فیلسوفان قرون وسطی ادامه‌دهنده راه ابن‌سینا
دکتر غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران به ذکر و توضیح مواردی از توفیق بین عقل و وحی در رسائل ابن‌سینا پرداخت و در تشریح اولین مورد آن گفت: از نخستین کسانی که درصدد توفیق بین عقل و وحی در جهان اسلام برآمده است، حجت‌الحق ابوعلی‌سیناست. او اولین فیلسوف جهان اسلام است که مسئله ارتباط بین عقل و وحی را از دیدگاه فلسفی مورد تبیین قرار داده است و فیلسوفان بعدی در اسلام، راه او را ادامه داده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از فیلسوفان قرون وسطی چون آلبرت کبیر و قدیس توماس آکوئینی راه او را ادامه داده‌اند، افزود:  ابن‌رشد ارسطوئی محض بود و در شرح‌های او بر ارسطو، اصلاً مسئله وحی جایگاهی ندارد. همین امر باعث شد که در غرب نظریه حقیقت مضاعف را به ابن‌رشد نسبت دهند. اما برعکس آن ابن‌سینا است که به قول ژیلسون نظریات او با نظریات آگوستین تلفیق شد و مکتبی به‌نام مکتب آگوستینی ابن‌سینائی به‌وجود آمد.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران سپس درباره برخی از نوآوری‌‌های ابن‌سینا در علم الهی که موجب تطبیق عقل و وحی است، نیز گفت: بوعلی نخستین کسی بود که علم الهیات بالمعنی الاعم را که در غرب به‌ هستی‌شناسی که موضوع آن "موجود بما هو موجود" است، تأسیس کرد.


وی گفت: نوآوری دیگر ابن‌سینا در این‌باره این بود که الهیات بالمعنی الاخص که خداشناسی فلسفی است را از الهیات بالمعنی الاعم جدا کرد.

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: بوعلی‌سینا نخستین کسی است که در تاریخ فلسفه که بر خلاف ارسطو که در نظر او اساس مابعدالطبیعه مقولات عشره نظریه جوهر و اعراض نه‌گانه است و اساس مابعدالطبیعه را وجود و ماهیت که امروز برای ما امری بدیهی می‌نماید، قرار داد.

وی ادامه داد: اقامه برهان وجوب و امکان، یعنی خداوند بمعنی واجب‌الوجود و عالم به معنی ممکن‌الوجود است؛ پایه‌گذاری حکمت‌المشرقیین، تأسیس علم فرشته‌شناسی بر مبنای مراتب طولی عقول و نفوس فلکی، اساس قرار دادن ناموس یا علم شریعت و فرع دانستن سیاست مدن نسبت به آن و بیان مراتب عقل از دیگر ابتکارات و نوآوری‌های ابن‌سینا بود که دکتر اعوانی در این مقاله درباره آنها صحبت کرد.

عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا در پایان گفت: افسوس و حسرت می‌خوریم که نسبت به این فیلسوف بزرگ جهان اسلام کم‌توجهی می‌شود. و هنوز کتابی که بتواند شأن و مقام و شاهکار ابن‌سینا را در تاریخ فلسفه بیان کند، منتشر نشده است.

دکتر اعوانی همچنین با اشاره به این‌که 40 درصد آثار ابن‌سینا هنوز چاپ نشده و به‌صورت نسخه‌های خطی است، گفت: البته صرف‌نظر از این‌که بسیاری از آثار ابن‌سینا از بین رفته، چاپ نشدن آثار ابن‌سینا مایه خجالت و شرمندگی برای ایرانیان است.

*ابن‌سینا پژوهان برای ترویج علم بوعلی کوشش کنند
آیت الله غیاث الدین طه‌محمدی نیز در همایش بزرگداشت ابن سینا حکیم هزاره‌ها اظهار داشت: ابن‌سینا به خاطر دانش فراگیرش یک تنه جهان را فتح کرده است.

وی افزود: نام کوچک ابن‌سینا حسین است و در معرفی این حکیم و فیلسوف جهانی نامش به طور کامل ذکر شود.

امام جمعه همدان تأکید کرد: بوعلی‌سینا 54  سال عمر کرد و این همه جهاد علمی کرده و قابل قیاس با هیچ شخصیتی در جهان علم نیست.

رئیس بنیاد بوعلی افزود: ابن‌سینا در خواب هم مطالعه می‌کرد زیرا تشنه دانش بود تا مردم را از نادانی و جهل رها کند.
رئیس بنیاد بوعلی گفت: بوعلی‌سینا هدایت و نجات انسان‌ها برایش بسیار اهمیت داشت تا جایی که جانش را در این راه فدا کرد.


آیت الله طه‌محمدی خاطرنشان کرد: تنها داشتن آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان کافی نیست و باید در شناخت علم و دانش بوعلی جهد و تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در شناخت رساله‌ها و کتاب‌های بوعلی‌سینا نباید غفلت کنیم افزود: رساله‌های مختلفی از این حکیم به جا مانده و باید به آنها بپردازیم تا نسلی آگاه و باسواد تربیت کنیم.

امام جمعه همدان یادآوری کرد: ابن‌سینا استاد و معلمی نداشت و تمام علوم را خودش تولید می‌کرد و در قلمرو زمانش بی‌مانند بود.

آیت الله طه‌محمدی برگزاری چنین همایش‌هایی را احترام گذاشتن به دانشمند بزرگ اسلام دانست و گفت: بوعلی‌شناسان برای استخراج و بومی‌سازی علم شیخ‌الرییس از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی به مردم همدان توصیه کرد: بیشتر با بوعلی رفیق شوند و قدر زحمات و تلاش های مظلومانه اش را بیشتر بدانند.

*تربیت از وجوه مهم پزشکی سینوی است
دکتر نجفقلی حبیبی دیگر سخنران این همایش بود که مقاله خود را با عنوان "تربیت کودک در قانون" ارائه کرد.

او که سالهاست بر روی تصحیح انتقادی کتاب قانون ابن‌سینا تمرکز دارد و کتاب اول آن به تازگی به چاپ رسیده است، مسئله تربیت را از وجوه مهم پزشکی ابن‌سینا ذکر کرد و گفت: در قانون به تربیت کودک از بدو تولد اشاره می‌شود و تا چهارده‌سالگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.