به گزارش همدان پرس؛ مدیرکل راه و شهرسازی همدان گفت: تا روز گذشته بالغ بر 6 هزار بلیت رفت و برگشت به مشهد مقدس به فروش رفته و تا نیمههای شهریور ظرفیت آن تکمیل است.
فرزانه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه چند کار مهم باید انجام شود تا ریل و راه آهن همدان تکمیل شود، گفت: با توجه به اینکه حداکثر سفر همدان به تهران در اواسط پاییز راه اندازی می شود باید فاصله کوتاه تر شود و بر این اساس ریلگذاری در حال انجام است و تا 3 هفته آینده کار آن به اتمام میرسد و زمان مسافرت همدان- تهران کاهش مییابد.
وی بیان کرد: قطار را به قدری ایمن، ارزان قیمت و مناسب برای همدان- تهران قرار دهیم که از ساعت 5 صبح رفت و برگشت به تهران را داشته باشیم و ما سعی میکنیم سفرهای اداری را با راه آهن انجام داده، و تعداد قطارها افزوده و نوع واگنها از نوع اتوبوسی باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی همدان عنوان کرد: وقتی منصوب شدم در 140 کیلومتری همدان در منطقه شهرک صنعتی نوبران ریل مسیر کرمانشاه در 110 کیلومتری کرمانشاه در کوریجان بود و با پیگیریهای صورت گرفته استاندار همدان و رصد روزانه، کار ریل گذاری 140 کیلومتری انجام شد و به بهره برداری رسید و چند روز پیش نیز ریل به کرمانشاه رسیده و قول دادند تا 3 ماه آینده کار به انجام برسد.
فرزانه اظهار داشت: دو ریل در مسیر شمالی همدان یک سوم بالایی و یک ریل نیز از بخش پایینی عبور میکند و در واقع راه آهن تهران- همدان و سنندج قرار نبوده در شهرهای جانبی سنندج ادامه یابد، راه آهن بخش جنوبی ما همان راه آهن اراک- ملایر است که سال 92 افتتاح شد و ملایر- فیروزان- کرمانشاه و نهایتا کرمانشاه به قصر شیرین را داریم.
وی با بیان اینکه همدان کوریدور شمال غربی کشور است افزود: اگر همدان به ملایر وصل شود کریدور شمال غرب ما به جنوب وصل میشود ضمن اینکه سنندج باید به زنجان وصل شود و کرمانشاه نیز باید به قصر شیرین وصل شود.
وی افزود: خط همدان ـ ملایر که قرار است دو خط موازی را بهم وصل کند مصوبه و اجرا میشود اما برخی نمایندگان به دنبال اضافه کردن راه دیگری هستند، خطی که اسدآباد را از تویسرکان وصل میکند و به نهاوند میرسد و نمایندگان نیز به دنبال تکمیل خط هستند.
فرزانه تصریح کرد: با تشکیل اداره کل راه آهن در همدان با توجه به موضوع فنی که دارد زیرمجموعه راه آهن قم میباشد و دفتر همدان نیز راه اندازی میشود ضمن اینکه مراحل اداری در شرف انجام است و با تشکیل این اداره کل در همدان به طور کامل و مستقل پروژه را پیگیری میکنیم.
وی عنوان کرد: در بحث کیفیت قطار، قطار کنونی دو دیزل در طرفین دارد و تا دو الی سه ماه آینده با این قطار کار میکنیم اما چند شرکت اعلام آمادگی کردند تا قطارهای جدید، با کیفیت و نو وارد کنند. بعضا شرکت رجا قطار جدید را برای سفر اولیه به کار نبرد که ما تذکر دادیم البته قطارها به صورت زنجیری در مسیرها در حال چرخش هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه به دستور وزیر راه و شهرسازی ایستگاه قطار به داخل شهر منتقل میشود اظهار داشت: زمین رو به روی ایستگاه ترمینال اتوبوسها از سوی شهرداری و شورای شهر در اختیار راه آهن قرار می گیرد.
فرزانه با بیان اینکه برای طراحی ایستگاه راه آهن فراخوان مسابقهای اعلام میشود گفت: طراحی ایستگاه درون شهری راه آهن باید از معماری زیبا و جالبی برخوردار باشد و خطوط باید از رباط شورین به ایستگاه مرکز اول شهر منتقل شود که این اقدام در مرحله نقشه برداری است و از رباط شورین وارد بلوار بسیج که بلوار سردار همدانی است وارد میشود.
وی افزود: البته هرچه به شهر نزدیک میشویم قیمت املاک بالا میرود و هزینههای بیشتری را نیز میطلبد ولی وزیر راه اعلام کرده که هر چه قدر اعتبار نیاز داشته باشد از تهران تأمین میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه دولت قبل به طور قطع با نیت خیر برای اقشار کم درآمد در قالب مسکن مهر ورود پیدا کرد، افزود: ولی وقتی به مکان یابی زمینها رسیدیم و وقتی دولت وارد ساخت و سازها شد و کمیته بررسی مسکن مهر را کنار گذاشتیم تا با سرعت بیشتری عمل کنیم مسکن مهر با مشکل رو به رو شد که همچنان نیز ادامه دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: ارائه مشوقها و تخفیفات به انبوهسازان به حرکت چرخه مسکن کمک میکند
فرزانه با بیان اینکه مشوقها و تخفیفاتی برای انبوهسازان میتواند به حرکت چرخه تولید مسکن کمک کند، تصریح کرد: به تازگی استاندار همدان به شهرداریها ابلاغ کرده تا در راستای حمایت از انبوهسازان عوارض پروانه به صورت اقساطی و در چند مرحله پرداخت شود.
وی اظهار کرد: پیشبینی میشود بخش مسکن رشد منفی نداشته باشد و با آهنگ تدریجی رشد کند ضمن اینکه این موضوع به عرضه و تقاضا بستگی دارد.
وی با بیان اینکه باید کم کم با این حقیقت مواجه شویم که ممکن است در سالهای آینده تقاضا برای مسکن کاهش یابد، یادآور شد: رونق مسکن به این معنا نیست که قرار است درآمد شهرداریها همیشه بر مبنای پروانه و ساختوساز بیشتر باشد چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی هم اینگونه نیست بلکه باید ساختوسازها به تثبیت برسد و شهرداری به دنبال درامدهای پایدار خود باشد.
فرزانه با تأکید بر توسعه متوازن شهری، افزود: شهر باید متوازن رشد کند که این موضوع در بازنگری طرح جامع همدان دیده شده است.